Πρώτη δημοσίευση στις ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ
Γράφει ο Κώστας Τσιαχρής,Φιλόλογος,Κριτικός
Είναι αληθινά
θλιβερό να καταντά η
ποίηση ένα ταριχευμένο πτώμα
που φυλακίζεται σε
σκοτεινά μουσεία λόγου ή να
επιδεικνύεται θριαμβευτικά ως
τρόπαιο σε φιλολογικές βραδιές
για τους εκλεκτούς
του πνεύματος. Και η
αμεσότητα ; Το
ρίγος ; Η ικανότητά της να
μένει
στο στόμα και
στις αισθήσεις ; Το
ζητούμενο είναι να συνυπάρχουν στον ποιητικό λόγο το απλό και
το κορυφαίο . Και ο
εσωτερικός πλούτος φυσικά
. Ποίηση χωρίς συναισθηματικά αποθέματα
είναι στην πραγματικότητα σκιά
ποίησης . Όσοι καλλιεργούν
με αγάπη τον
ποιητικό λόγο το
γνωρίζουν καλά και γι’ αυτό αγωνιούν . Και φυσικά η
αγωνία αυτή είναι
τόσο πανάρχαια όσο
και σύγχρονη . Έτσι , μέσα στο συρφετό
των επίδοξων ποιητών –μαζί
σ’ αυτούς και ο γράφων -
συναντά κανείς μερικούς
αυθεντικούς υπηρέτες του λόγου ,
οι οποίοι εγκαταλείπουν την
αποστεωμένη έκφραση και
αφήνουν την ποίηση να
φανερώσει την συν-κινητική
της δύναμη , αυτή
που ενεργοποιεί ταυτόχρονα
, κατά το σολωμικό
αισθητικό ιδεώδες , την καρδιά
και το νου .
Ένα τέτοιο παράδειγμα σύγχρονης
ποιήτριας είναι η
Ασημίνα Ξηρογιάννη , για
την οποία έχω
μιλήσει και θα
μιλήσω ξανά στο μέλλον , γιατί ανήκει
σε εκείνες τις περιπτώσεις
δημιουργών που εξελίσσονται
και δεν επαναπαύονται στις
κατακτήσεις τους . Διαβάζοντας
και πάλι τα
ποιήματά της ,
το ενδιαφέρον μου
τράβηξε ένα μικρό ποίημα που
εκτείνεται σε έναν
μόνο στίχο!
Λίγο ακόμα… και οι
γραμμούλες μας θα συμπέσουν *
Αυτό το
φαινομενικά ταπεινό ποιηματάκι
–στίχος είναι κατ’
αρχάς καμωμένο με
απλά υλικά . Αφήνει
δε το περιθώριο
για μία προσέγγισή
του τόσο αισιόδοξη
όσο και απαισιόδοξη . Μία
επιρρηματική έκφραση στην
αφετηρία του δημιουργεί το
συναισθηματικό πλαίσιο μέσα
στο οποίο θα
ενταχθεί ομαλά η
φράση που ακολουθεί μετά
τα αποσιωπητικά . Δεν ξέρω κατά
πόσο η ποιήτρια
χρησιμοποίησε ενσυνείδητα τον
σεφερικό στίχο «Λίγο
ακόμα» στην αρχή
του ποιήματος , για να συνδέσει
την παράδοση του παρελθόντος
με το δικό
της ποιητικό σύμπαν . Αυτό το «Λίγο ακόμα» πάντως δημιουργεί
το ίδιο συναίσθημα
αναμονής και μπορεί
να εκληφθεί είτε
ως ένας ψίθυρος εις
εαυτόν και μήνυμα
αισιοδοξίας είτε ως
προειδοποίηση , και γιατί
όχι , και ως
απειλή . Τα αποσιωπητικά επιτείνουν
την αγωνία . Μαρτυρούν τη διάθεση
της ποιητικής φωνής
να παραμείνει απρόβλεπτη . Ώσπου ξεδιαλύνεται
(;) το μυστήριο
με μία φράση που
ηχεί περισσότερο ως
επιβεβαίωση και λιγότερο ως πρόβλεψη .
Οι γραμμούλες - χεριών
ίσως , άρα γραμμές
ζωής ή γραμμές της
μοίρας - είναι έτοιμες
να συμπέσουν. Δυο γραμμές απομονωμένες
, δυο πεπερασμένα σύνολα σημείων , το καθένα
εντεταλμένο στην ικανοποίηση
της δικής του
πορείας , είναι πια
έτοιμα να σπάσουν το πεπερασμένο , να εκταθούν
προς το άπειρο
, το άπειρο του
έρωτα . Και ύστερα ; Η
ολοκλήρωση ή η συντριβή ; Ευτύχημα ή
ατύχημα ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου