Translate

Σάββατο, 10 Νοεμβρίου 2018

ΤΟ VARELAKI ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ /// ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΡΑΡΗΣ ///ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ -ΠΟΡΤΡΕΤΟ




Στην ποιητική αυτή συλλογή του Γιώργου Μοράρη, από την πρώτη κιόλας σελίδα, τα τέρατα κινούνται με όρους αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. H Ερινύα για λόγους εύγλωττους είναι το μόνο τέρας που δεν φορά καλύπτρα. Στις επόμενες σελίδες παρελαύνουν δανεισμένα ομοιώματα από όλες τις εποχές. Το κράνος του ιππέα είναι μια σφραγισμένη μάσκα, όπως του μεσαιωνικού σιδερόφρακτου ιππότη. Στην κορυφή της πυραμίδας ο θάνατος μεταμφιέζεται στη ρωμαϊκή αρένα. Ακολουθούν στους νεότερους χρόνους τα προσωπεία του έρωτα φασματικά και απροσδιόριστα. Μέχρι που ανασύρεται η γαμήλια καλύπτρα. Γιατί η μάσκα; Επειδή σε εποχές παρακμής όπως η δική μας, που τη διακρίνει η κρίση της ταυτότητας και οι ρόλοι είναι προσχεδιασμένοι, η μάσκα ζει και βασιλεύει. Το όλο εγχείρημα αποσκοπεί να αποκαλυφθεί η μύχια ζωή του προσωπείου. Στο Ποίημα-πορτρέτο φωλιάζει το κομμένο κεφάλι του ληστή Νταβέλη, ζωγραφισμένο από τον Γύζη, και της Μέδουσας του Καραβάτζιο.
Πηγή:Bιβλιονέτ


***

«ΑRS MORIENDI»

Η χορεύτρια που έβλεπε τη ζωή
ένα παιχνίδι στον αέρα
ξετυλίχτηκε σαν ένα κύμα
να διαγράψει στον αέρα το ανεπανάληπτο τόξο της.
Πριν ζευγαρώσει ξανά με το κορμί της
η αυλαία έκλεισε για πάντα
αφήνοντας ανοιχτή μόνο μια γωνιά στα χείλη της.
Από ένα μικρό πέρασμα μας έδωσε την ψυχή της.

Την έβαλαν στη στάση εμβρύου
σαν να΄ταν η μέρα του πένθους μέρα τοκετού.
Το τελευταίο επιφώνημα ζωγράφισε στην όψη
που έσπασε το σφυγμό της σαν χορδή άρπας.
Ο ελεγειακός ποιητής κλείστηκε στη νεκρή
να γίνει εκείνος το όνειρο της νύχτας της.
Ακόμα χορεύει
βγαίνει από το σώμα της σαν φάντασμα
και μαθαίνει την τέχνη του θνήσκειν.

«Το ποίημα- πορτρέτο»,Καστανιώτης 2017


****

Ο Γιώργος Μοράρης γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου. Εργάστηκε στην Αθήνα ως καθηγητής φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση. Ποιήματα και δοκίμιά του δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς σε λογοτεχνικά περιοδικά. Την πρώτη του ποιητική συλλογή, Συναναστροφές της σιωπής, την εξέδωσε το 1991 στις Εκδόσεις Καστανιώτη. Ακολούθησαν τα Άνθη ράμνου το 1999, για τα οποία τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Κύπρου. Για τα ποιήματα της συλλογής αυτής ενδιαφέρθηκε η Βελγική Προεδρία της Ε.Ε. και κυκλοφόρησαν σε ειδική έκδοση με τίτλο Σύνορα (Borders).Το 2008 εκδίδει την τρίτη ποιητική του συλλογή, με τίτλο Ροσμαρίνος, έργο για το οποίο έτυχε διπλής τιμής και αναγνώρισης, αφού βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών και παράλληλα από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου. Από την Ακαδημία Αθηνών βραβεύθηκε επίσης για το βιβλίο του Ο ποιητής Βασίλης Μιχαηλίδης, 1849-1917 (Μια διπλή απόκλιση της κυπριακής διαλέκτου και του ποιητικού λόγου). Στην ποιητική συλλογή Το ποίημα-πορτρέτο περιλαμβάνεται η «Νιόβη ’74», που της επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση πρωτοφανής λογοκρισία στις 7 Μαρτίου 2013, επειδή κάνει αναφορά στην τουρκική εισβολή, το ’74, στην Κύπρο






***






ΑΡΙΣΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ- ΤΡΕΝΤΕΛ /// ΠΑΣΙΦΛΟΡΕΣ Α' /// ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:XΡΙΣΤΙΝΑ ΛΙΝΑΡΔΑΚΗ







ΔΕΡΜΟΓΡΑΦΙΣΜΟΣ

Γράψε τα ποιήματά σου στο δέρμα μου,
είπε αυτός,στο αστροφέγγισμα μιας ευχής
εικόνα εμπνευσμένη
από φίλμ εποχής

έχει ξαναγίνει
είπε αυτή
αλλά γιατί όχι;
δεν θα είμαστε οι πρώτοι

το αίμα,τα  μέλη και τα δόντια της
εργαλεία για τη γραφή
το χρώμα της μελάνης
ερυθροκάστανο,πύρινο βαθύ

όλα τα κόκκινα
και τα θαλασσιά
και το εβένινο
που καταπίνει την καρδιά

μια μαύρη τρύπα το δέρμα του
και το ποίημά της
μια έκρηξη χρυσού ,ένα αστέρι
που βυθίζεται μέσα του

***

Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ

Ο θάνατος είπε ένα γεια
και με προσπέρασε
ασ' Τον να φύγει
κοίτα την αστρόφωτη νυχτιά

κι άκου την ποήτρια
έτσι
θέλω να πεθάνω
ούτε καν ξέρω
στην έναστρη νύχτα της
πώς θέλω να πεθάνω
μα θα' ναι με σημαία
τα σπλάχνα
και την κραυγή του

Η αυτού εξοχότης ο θάνατος
δεν έχει φύλο
αρχάγγελος της ανάπαυσης
«'Ησουν ποτέ
λάτρις του
Ίνγκμαρ Μπέργκμαν;»ρώτησε
και με γύρισε πίσω
πίσω σε μια χώρα
όπου έρωτας και θάνατος βασίλευαν
σε μια αδιαίρετη γη

'Ετσι θέλω να πεθάνω
σαν την 'Εντα Γκάμπλερ
μα μ΄ένα στιλέτο
και τα σπλάχνα
και τον αναστεναγμό του


Πασιφλόρες Α',Το Ροδακιό,2018
Μετάφραση από τα αγγλικά : Χριστίνα Λιναρδάκη

***