Translate

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014

Παρουσίαση ποιητικής ανθολογίας – αφιέρωμα στον Κ.Π. Καβάφη. 150 χρόνια από τη γέννησή του ((Επιμέλεια: Βασιλική Β. Παππά





Της Αγλαϊας Αρχοντά.



Μία εξαιρετική λογοτεχνική βραδιά μοιραστήκαμε όσοι αγαπούμε την ποίηση, τον μοναδικό Κ.Π.Καβάφη αλλά και νεότερους ποιητές που υπηρετούν με πίστη αυτήν τη λυτρωτική τέχνη, το Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013, στις 8μ.μ.,στο θέατρο του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
Mε αφορμή την ανακήρυξη του 2013 ως «έτος Κωνσταντίνου Π.Καβάφη»από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, για να τιμηθεί η επέτειος των 150 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου και διαχρονικού Έλληνα Αλεξανδρινού ποιητή (29 Απριλίου1863-29 Απριλίου 1933) οργανώθηκαν πολλές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στο πλαίσιο αυτό,  η Βασιλική Β.Παππά (Μsc Θεολόγος, Ποιήτρια,    Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Ηγουμενίτσας) οργάνωσε και συντόνισε την παραπάνω εκδήλωση στο Βαφοπούλειο, όπου παρουσίασε το νεοεκδοθέν επίτομο έργο, το  οποίο επιμελήθηκε με περίσσιο μεράκι κι εξέδωσε, το καλοκαίρι του 2013, με τίτλο « ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ, ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ. 150 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ» των εκδόσεων «Σαρτίνας». Σ’αυτό 22 δημιουργοί-ποιητές, ευρείας γκάμμας ηλικιών, επαγγελμάτων και ενασχολήσεων, από διαφορετικά μέρη της χώρας μας, με υψηλότατη –κατά κανόνα-μόρφωση και  κάτοχοι αξιοσημείωτων διακρίσεων σε επίσημους διαγωνισμούς, με ενεργή δράση ως μέλη σοβαρών συνδέσμων κι ενώσεων, εκθέτουν συνολικά 66 έργα .Με αλφαβητική σειρά οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες ποιητές και ποιήτριες είναι: Αντωνιάδου Ελένη, Αρκέτος Γιάννης, Δέρβου Αρχοντία, Κακούρη Γλυκερία, Κασαγιάννη Ευαγγελία, Μπρατάκη Βάσω, Νικολαΐδης Νικόλαος, Νικολαΐδης Σωτήριος, Ντόβας Μίλτος, Ξηρογιάννη Ασημίνα, Παμπουκτσή Γιώτα, Πάνος Φώτιος, Παπά Κατερίνα, Παπαοικονόμου Νικόλαος, Παππά B. Βασιλική, Παππάς B. Νικόλαος, Παυλίδου Κάκια, Πουλημενάκου Τζούλια, Προδρόμου Ζαχαρίας, Σαντάς Θεόδωρος, Σταυρινοπούλου Φωτεινή, Χαρμάνα Ελένη. Το έργο τιμούν με τους προλόγους τους οι κ.κ.Βαλαβάνης Κυριάκος, κριτικός λόγου και τέχνης, σύμβουλος Ακαδημίας κοινωνικών, εθνικών και πολιτιστικών σχεδιασμών και Πετμεζάς Λεόντιος, θεωρητικός-ιστορικός τέχνης.
Ίσως, δε θα αποτελούσε υπερβολή, αν επαναλάμβανα την άποψη που κατέθεσα σε άλλο άρθρο, για την παρούσα ανθολογία, ότι είναι σημαντικότατο στην κοινωνία μας όπου κυριαρχεί η αυτοπροβολή, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η υποτίμηση του άλλου, κυρίως του καλύτερού μας, 22 καλλιτέχνες, από τους οποίους οι περισσότεροι δε γνωρίζονται μεταξύ τους, δέχτηκαν με ενθουσιασμό να ενώσουν τις ποιητικές τους φωνές ως ίσοι μεταξύ τους, ορμώμενοι από την κοινή αγάπη και πίστη στην ιερή ψυχολυτρωτική ποίηση.
        Πρόκειται για τη δεύτερη παρουσίαση της ανθολογίας. Η πρώτη είχε πραγματοποιηθεί στην Ηγουμενίτσα, στις 28 Σεπτεμβρίου τoυ 2013 και η επανάληψή της, όχι μόνο δε στέρησε τη μαγεία και την αξία της πρώτης φοράς, αλλά συμπλήρωσε κι εμβάθυνε  κριτικές και θέσεις, ειδικά, αφού παρουσιάστηκε από διαφορετικούς εισηγητές-επιστήμονες και σε διαφορετικό κοινό και τόπο. Η λαμπρή μας ποιήτρια-ακαδημαϊκός, Κική Δημουλά, επεσήμανε σε ομιλία της στην Ελληνοαμερικανική Ιατρική Εταιρεία το 2011: «Σκεφτείτε τι φοβερό θα ήταν να μην μπορούμε να επαναλαμβάνουμε «άπειρες φορές», όσο ζούμε, εκείνο το ζωτικό ρήμα «σ’αγαπώ», αυτό που μας εξασφαλίζει την ωραία ψυχική αιχμαλωσία μας σε άνθρωπο ή σε όνειρο». Έτσι, κάθε νέα παρουσίαση-κριτική έχει τη δική της «πρωτοτυπία» και μοναδικότητα, αφού φωτίζει παρθένες πλευρές του ατέρμονου ποιητικού κόσμου. Ωραίοι αιχμάλωτοι, λοιπόν, της επανάληψης του ονείρου  για την παυσίλυπον και παυσίπονον δράσιν της Ποιήσεως,-όπως γλαφυρά προσκαλεί τα φάρμακά της και ο Καβάφης στο ποίημά του: «Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου, ποιητού εν Κομμαγηνή, 595 μ.Χ.». Η Βασιλική Β. Παππά, διακεκριμένοι ομιλητές –επιστήμονες, ο νεαρός μουσικός Ευγένιος Αναστασιάδης (φοιτητής στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΠΑ.ΜΑΚ.)  και φυσικά  ποιητές που συμμετέχουν στην Ανθολογία πρόσφεραν μία ενδιαφέρουσα βραδιά με στοχασμό και συγκίνηση στην κατάμεστη, από προσκεκλημένους, αίθουσα του θεάτρου.


...περισσότερα μπορείτε να διαβασετε ΕΔΩ

             

TO VARELAKI ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ///NEA KYKΛΟΦΟΡΙΑ///ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ,ΛΕΞΙΚΟ ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ





Λεξικό αναμνήσεων



Γιώργος Χουλιάρας

Μελάνι, 2013
215 σελ.
ISBN 978-960-9530-63-7, [Κυκλοφορεί]
Τιμή € 13,00
 


Το "Λεξικό αναμνήσεων" του Γιώργου Χουλιάρα συνιστά αλφαβητικό μυθιστόρημα της ζωής ενός συγγραφέα... και διαβάζεται με κάθε τρόπο που επιτρέπουν ή επιβάλλουν οι τεχνολογίες της ανάγνωσης.

Το "Λεξικό αναμνήσεων"... παρετυμολογεί τις εν λόγω περιστάσεις... συνδυάζει προβλέψεις περί διασποράς και αποκαλύπτει τις περιπετειώδεις συνέπειες των γάμων ρομαντισμού και κλασικισμού.

Το "Λεξικό" συνεπάγεται αλφαβητάριο για νεκρούς και ζωντανούς, που εκλιπαρούν... οπισθογραφούν... εκτυφλώνονται ... και απασφαλίζουν αλγορίθμους της πυροτεχνουργικής ιστορίας της γλώσσας μας.

"Από τα πιο έξυπνα 'λογοτεχνικά' βιβλία που διάβασα τελευταία. Συνεχίζοντας επάξια τη μακρά σειρά των πρωτότυπων λεξικών της ελληνικής γραμματείας, αποτελεί ένα είδος λημματογραφικής ψηφιδωτής αυτοβιογραφίας, με απρόσμενους συνειρμούς, νεολογισμούς, χιούμορ, μαγειρικές συνταγές, ευκλεείς νεκρούς και άλλα ευγενή υλικά".
(Δημήτρης Φύσσας, "Athens Voice" 14.11.2013)

[Δείγμα γραφής:]

ΔΗΜΟΣΙΟ: "Αν επέστρεφα στην Ελλάδα", έλεγε, "θα άνοιγα εστιατόριο, που θα ονομαζόταν Δημόσιο.
Δεν θα μπορούσες να κάνεις κράτηση, αν και θα υπήρχε λίστα αναμονής, εφόσον συμπλήρωνες
αίτηση αγοράζοντας φαγώσιμα ή χαρτόσημα από το πλησιέστερο περίπτερο. Τραπέζι θα έβρισκες μόνο αν δεν το έπαιρναν γνωστοί του καταστήματος, που θα είχαν φτάσει αργότερα. Ό,τι και αν έγραφε ο κατάλογος, θα είχε μόλις τελειώσει. Ό,τι και αν είχες παραγγείλει, θα σου έφερναν κάτι άλλο, όταν ήθελαν. Το τι θα πλήρωνες δεν θα ήταν ποτέ εξαρχής γνωστό. Θα είχε τεράστια επιτυχία", συνέχισε, "αν υπήρχε τρόπος να κατοχυρώσεις το όνομα". "Γιατί βέβαια", πρόσθεσε, "η ιδέα του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα παραμένει πλατωνική".

ΥΛΙΚΟ: "Όσα λέμε δεν αποτελούν παρά υλικό για το βιβλίο σου" κατέληξε, θεωρώντας πως είχε πει την τελευταία κουβέντα. Δεν ήμουν σίγουρος τι χαρακτήριζε περισσότερο τον τόνο της φωνής της: θυμός, λύπη ή αποδοχή μιας πραγματικότητας που μας ξεπερνούσε. Δεν ήθελα όμως να ρωτήσω, γιατί δεν ήξερα αν στην ερώτησή μου θα υπερίσχυε εκείνο που ρωτούσα ή η επιθυμία να έχω εγώ τον τελευταίο λόγο. Δεν είπα τίποτε. "Θέλεις", συνέχισε, "με τη σιωπή σου να έχεις την τελευταία λέξη. Κάνεις λάθος. Μόνο αυτό θέλω να θυμάσαι" πρόσθεσε. Και αυτό -δηλαδή, μόνο αυτό θέλω να θυμάσαι- ασφαλώς το θυμάμαι, αλλά δεν θυμάμαι τι ήταν εκείνο που έπρεπε να μην ξεχάσω.

ΑΞΙΑ&ΑΓΑΠΗ: Αν θεωρείς πως αξίζει να αγαπάς ανθρώπους, δεν πρόκειται για αγάπη, αλλά συμφέρον.

ΑΓΩΓΗ & ΚΑΤΑΓΩΓΗ: Όταν λείπει η αγωγή, περισσεύει η καταγωγή.

ΕΠΙΤΑΦΙΟ: Θα ήθελα να είμαι κάποιος άλλος που θα ήθελε να είμαι εγώ.

ΗΘΗ & ΕΘΙΜΑ: "Εμάς μας σώζουν τα έθιμα" είπε. "Από ήθη, άσε"..

ΠΛΗΞΗ: Στην Ελλάδα σπάνια πλήττει κανείς, ενώ σχεδόν πάντοτε πλήττεται.

TΡΑΓΩΔΙΑ & ΚΩΜΩΔΙΑ: Η τραγωδία της ανθρώπινης ζωής είναι ότι πρόκειται γι
α κωμωδία.




ΠΗΓΗ:BIBLIONET