Translate

Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ /// AΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΑΤΑΓΓΕΛΟΣ /// ΤΗΣ ΑΥΡΑΣ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ //ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ






Της Αύρας το Ταξίδι
Αλέξανδρος Αβατάγγελος
Εκδόσεις Βακχικόν
Γράφει ο Απόστολος Θηβαίος



Μια καινούρια εποχή ανοίγει αυλαία. Οι επιστήμονες την ονομάζουν ψηφιακή, μοιάζει καταιγιστική, κάνοντας όλες τις επαναστάσεις να μοιάζουν αδύναμες, ανθρώπινες καταστάσεις. Όλα υποβάλονται στην ακραία επίδρασή της. Τα παλιά μέσα καλούνται ν΄αλλάξουν την ταυτότητά τους, να εμπλουτίσουν τις υπηρεσίες τους. Αλλιώς, είναι κιόλας γεγονός αδιαμφισβήτητο και συζητιέται σ΄όλους τους δρόμους, εμπρός απ΄όλες τις βιτρίνες, στα καφενεία, παντού στην πόλη. Οι αντιρρησίες θα απομονωθούν. Γρήγορα η αξία τους θα μετασχηματιστεί σε αναμνηστική και τα φώτα τους που ήδη τρεμοπαίζουν θα σβήσουν οριστικά.

Η γέρικη τηλεόραση ανήκει και εκείνη στα μέσα που πασχίζουν να ακολουθήσουν τα φαινόμενα. Ανεξέλεγκτη, μια άρρωστη περίπτωση, με το πρόσχημα της μαρτυρίας, στον ύστατο ύμνο του νατουραλισμού, ασθμαίνει μα ακολουθεί κατά πόδας τις εξελίξεις. Διαβάζω πως στο πολύ εγγύς μέλλον οι τηλεοπτικές σειρές θα συνιστούν προγράμματα επιλογής. Πάει να πει πως ο κάθε ένας από εμάς, πως κάθε ένας από αυτούς τους απρόσωπους και εμβληματικούς τηλεθεατές που μας συντροφεύουν στα σαλόνια μας θα μπορεί να αποφασίσει για το τέλος της υπόθεσης.Ποιος πεθαίνει, αν το αγόρι με τα συμπλέγματα θα βρει τον εαυτό του, φορώντας όλες τις πιθανές μάσκες συνιστούν πράγματα που με ηδονή θα δικάσουμε. Και το επόμενο πρωινό θα συζητούμε το πώς και το γιατί της δικής μας φαντασίωσης. Αυτή η ξεχωριστή ελευθερία που μόνο η πιστή τηλεόραση θα μπορούσε να μας επιφυλάσσει αποτελεί το πιο ακριβό της δώρο. Αφού νιώσει κανείς την πραγματικότητα παντού γύρω του, αφού ρουφήξει αμοντάριστα τα πλάνα της ζωής στους δρόμους, τα σπίτια, τις δουλειές, τις σελίδες της ιστορίας, ξεκινά τον δικό του μύθο.

Τέτοια πλάνα, τέτοια ελευθερία εκπέμπει Της Αύρας το Ταξίδι του Αλέξανδρου Αβατάγγελου που γίνεται αφορμή για αυτό το σημείωμα. Ο συγγραφέας προτρέπει τον αναγνώστη να σταθεί δίπλα στον πρωταγωνιστή του, ώστε να σκεφτεί κι εκείνος τι θα έκανε στη θέση του, γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Έπειτα όλα είναι πιθανά για τους ήρωες που κερδίζουν κάθε λίγο τη θέση τους στην ιστορία, τόσοι όσοι και οι αναγνώστες αυτού του ιδιότυπου εγχειριδίου φαντασίας. Ίσως από αυτήν την άποψη ο κ. Αβατάγγελος προσφέρει στο βιβλιόφιλο κοινό ένα μοντέρνο, πρωτότυπο είδος λογοτεχνίας που ενδεχομένως να μονοπωλήσει το αναγνωστικό ενδιαφέρον του μέλλοντος. Η δυνατότητα της επιλογής, η απόλαυση από την εμπειρία της εμπλοκής, όχι μόνο στον ιστορικό χρόνο μες στον οποίο εξελίσσεται το μυθιστόρημα των εκδόσεων Βακχικόν αλλά πρωτίστως στη διαμόρφωση της προσωπικής μυθολογίας, σε κάθε ανθρώπινη, ιστορική περίοδο συνθέτουν τα πιο συναρπαστικά αντίδωρα της Αύρας.

Στα πρότυπα των αρχαίων διαλόγων ο αναγνώστης και ο συγγραφέας, καθένας μέσα απ΄τη δική του θέαση προτρέπουν στην απόλαυση της μνήμης. Σε μια ξεχωριστή χρήση της τελευταίας, απαλλαγμένης από όλα τα ανθρώπινα φορτία και απ΄τα σύνδρομα που της αποδίδονται στον κακομαθημένο καιρό μας κάθε ένας διαθέτει τη σπάνια ευκαιρία της επιλογής.

Το ξεχωριστό πεδίο στο οποίο ασκείται αυτό το σπάνιο μυθιστόρημα μπορεί κάλλιστα να αντικασταθεί από τις ιδιαίτερες, ατομικές προτιμήσεις. Και έτσι χτίζεται βαθμιαία το ενδιαφέρον γύρω από Της αύρας το ταξίδι. Μια σύγχρονη όσο και διασκεδαστική ανάπλαση της ιστορίας την ώρα που, όπως σημειώνεται με κάθε ευκαιρία, το αναλόγιό μας έχει φθαρεί ανεπανόρθωτα και στα βεστιάριά μας αφθονούν παλαϊκά κοστούμια, ατέλειωτες σειρές ολέθριων ρόλων. Μες στην δίνη των γεγονότων, η εικονική πραγματικότητα και το ερέθισμα που προσφέρει το μυθιστόρημα των εκδόσεων Βακχικόν αναδεικνύονται ως κυρίαρχα στοιχεία ενός άλλου, καινούριου είδους λογοτεχνίας. Προτείνοντας την εμπειρία των γεγονότων της, το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Αβατάγγελου μας παρέχει τη δυνατότητα να συλλογιστούμε όλες τις πιθανότητες. Δεν τίθεται ζήτημα επιλογών ή δυνατοτήτων. Οι ζωές σ΄αυτό το παιχνίδι είναι άπειρες όσες και οι διαθέσεις μας.

Με την Αύρα ενός ενδιαφέροντος και πρωτότυπου βιβλίου μεταμορφώνεται κανείς σε μεσσία και ρήτορα. Γίνεται προφήτης και μάρτυρας και υψώνεται σε απρόσιτες καταστροφές ή κερδίζει για τον εαυτό του την δόξα των αιώνων. Και αν το θελήσει κανείς μπορεί να κάνει πεδίο και πατρίδα του ακόμη και τα τραγούδια. Οι δικοί του ανεμόμυλοι γυρνούν ξέφρενα και απ΄την Σεβίλλη μπορεί να βρεθεί κανείς στην καρδιά των Κυκλάδων, θεός και φως της ζωής και πάλι Ελπήνορας χαμένος στον κίνδυνο της ζωής, από το τίποτε φτιαγμένος. Η μυθολογία συνιστά το βαθύτερο ένστικτο αυτού του κόσμου. Προστίθεται στο απρόσιτο, ιερό μέγεθος της ανάμνησης. Εκεί κορίτσια όπως η Αριάδνη σε τίποτε δεν χρειάζονται, καθώς αποδεικνύεται η ύπαρξη ενός φανταστικού, παιδικού μουσείου, μ΄αφημένα έρημα τα παλιά σύνεργα των παιχνιδιών. Όλες οι εκδοχές επάνω στο τραπέζι  να ποντάρεις δίχως τίποτε να χάνεις.

Το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Αβατάγγελου ίσως να αποτελεί την αφετηρία μιας διαδραστικότερης λογοτεχνικής ύλης, προσαρμοσμένης απόλυτα στις απαιτήσεις του καινούριου μας αιώνα. Το μυθιστόρημά Της Αύρας το ταξίδι που προτείνουν οι εκδόσεις Βακχικόν, απαντά αθέλητα στο ερώτημα των χιλίων χρόνων με αφοπλιστική ειλικρίνεια και ίσως με μια δόση πρωτοτυπίας που οι μύθοι πρέπει να περιέχουν για να αντέξουν.
 Ζει, λοιπόν, ο βασιλιάς Αλέξανδρος;
Ζει, αν το θελήσω.