Translate

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016

cantus firmus: ΠΡΟΣΩΠΑ - ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ






                                                          





Αναδημοσίευση από:
cantus firmus: ΠΡΟΣΩΠΑ - ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ: Το cantus firmus φιλοξενεί την ποιήτρια-θεατρολόγο Ασημίνα Ξηρογιάννη , η οποία είναι πολυτάλαντη και ακούραστη. Αυτήν την εποχή  εμ...

 Συνέντευξη στην Νότα Χρυσίνα


Mεσα στο 2015 κυκλοφόρησαν 3 βιβλία σας!
Nαι, είναι αλήθεια!Το ένα από αυτά, ωστόσο, δεν το έγραψα μόνη μου,αλλά το εμπνεύστηκα η ίδια. Ξεκίνησε σαν "πρότζεκτ" από το varelaki και τελικά κατέληξε να γίνει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο από τις εκδόσεις vakxikon. Πρόκειται για τους ''ΜΟΝΟΛΟΓΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ''. Ζήτησα από 10 άντρες και 10 γυναίκες συγγραφείς να μου γράψουν ένα κείμενο αναφορικά με την τέχνη τους. Γιατί γράφουν,πώς ξεκίνησαν με τη γραφή, ποιές είναι οι αφετηρίες τους, ποιές οι επιρροές τους. Είκοσι μονόλογοι, άλλοι ρεαλιστικοί, άλλοι σουρεαλιστικοί, πάντως όλοι εξίσου ενδιαφέροντες, που μας βάζουν στο εργαστήρι του συγγραφέα.Αξίζει να διαβάσει κανείς αυτό το βιβλίο, μια και δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στην ελληνική, τουλάχιστον ,βιβλιογραφία. Πιο συγκεκριμένα, ανθολόγησα τους παρακάτω ποιητές και πεζογράφους : κείμενα: :Έρικα ΑθανασίουΤζούλια ΓκανάσουΝατάσα Ζαχαροπούλου,Σοφία ΚολοτούρουΑσημίνα ΞηρογιάννηΔανάη ΠαπουτσήΈλενα ΠολυγένηΜαρία ΣούμπερτΕλένη Τζατζιμάκη,Ελένη ΦουρνάρουΓιώργος ΓώτηςΓιώργος ΔουατζήςΝίκος ΕρηνάκηςΓιώργος ΚατσέληςΓιώργος Λίλλης,Διονύσης ΜαρίνοςΓιώργος ΜπλάναςΚωνσταντίνος ΜπούραςΤόλης ΝικηφόρουΓιάννης Παπαγιάννης 




- Ναι ,είναι τα παρασκήνια της γραφής! Έχετε γράψει και ένα πολύ κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα!
Μιλήστε μας και για τα άλλα δύο βιβλία σας.
To ένα φέρει τον τίτλο ''23 μέρες '',από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης και το άλλο το θεατρικό σπονδυλωτό μονόπρακτο ''Οντισιόν'' από τις εκδόσεις Vakxikon.



-Τι πραγματεύεται το '' 23 μέρες'';
Να σημειώσουμε ότι είναι ένα βιβλίο πεζό στη βάση του ,αλλά με κάποια ποιητικά μέρη,ένα μεικτό είδος δηλαδή. Πρόκειται στην ουσία για ένα βιβλίο ποιητικής.Με αφορμή την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, διερευνώ πώς μπορεί να γραφεί ένα ποίημα. Πώς από τον έρωτα περνάμε στην ποίηση. H ηρωίδα, η Σοφί, βρίσκεται σε μεγάλη αναμονή. Κλεισμένη μέσα σε ένα δωμάτιο για είκοσι τρεις μέρες περιμένει να γυρίσει ο εραστής της. Θα την επιλέξει άραγε; Η αναμονή δεν της γεννά μόνο συναισθήματα,αλλά και λέξεις. Μερικές από αυτές τις λέξεις μπορεί να συνδυαστούν με τέτοιο τρόπο και να γίνουν αντικείμενο επεξεργασίας, ώστε να καταλήξουν να γίνουν ποιήματα.'Αλλες όμως, μπορεί να αποτελέσουν κομμάτια απλών ασκήσεων επί χάρτου, ή ένα γρατζούνισμα και μόνο πάνω στο σημειωματάριο. Mε ενδιαφέρει να δείξω πώς ένα αρχικό ερέθισμα, από ένα πρώτο υλικό ανοίγεται ο δρόμος για την λογοτεχνία.

-Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μικρό απόσπασμα, ό,τι πιο πολύ αγαπάτε: 
Το βιβλίο διαβάζεται ως σύνολο. 23 κομμάτια που συμπληρώνουν ένα παζλ. Είναι πεζό στη βάση του, με κάποια ποιητικά μέρη. Θα παραθέσω ενδεικτικά το ''Ποίημα Κολάζ'',το οποίο όμως χρωματίζεται διαφορετικά μέσα στα συμφραζόμενά του.
  
ΠΟΙΗΜΑ ΚΟΛΑΖ

Aν η Ποίηση είχε χρώμα
Οι φιγούρες του Σαγκάλ(που πετάνε)
''Ο καθρέφτης'' του Φοίβου Δεληβοριά
Βότανο Λουίζα(για το αδυνάτισμα)
23 μέρες μόνο(;)
Iδανικοί Αυτόχειρες
Λευτέρης Βογιατζής:Θέατρο σαν ποίηση
Το κολάζ μου''Η Ιστορία της Γυναίκας μέσα στους αιώνες"
Οι ώρες(κινηματογραφική ταινία)
Σύλβια Πλαθ και Μάτση for ever
Aμοργόςτου Γκάτσου
Διακοπές στην Πραγματικότητα του Χάρη Βλαβιανού
Παραμύθια για παιδιά και μεγάλους
Το ποδήλατό μου
Χοσέ(όνομα που μου αρέσει)
Μέριλυν(η γνωστή)
'Ολα τα "αν" και τα''γιατί"
Τα ηδονικά του Καβάφη
''Περιέχουμε τα πρόσωπα που αγαπήσαμε''
(Μάνος Χατζιδάκις)
Το φιλί του Μουνκ"


- H Σοφί, η ηρωίδα  του "23 ημέρες" είναι ''διακειμενική''...
Ναι,είναι! Γιατί όταν γράφει τα ημερολόγιά της τής έρχονται στο μυαλό συγγραφείς άλλοι που έχει διαβάσει, που είχαν κι αυτοί την εμπειρία ενός ερωτικού τριγώνου,που μπήκαν κι αυτοί σε διλήμματα, που η τέχνη τους εμπνεύστηκε από τους έρωτές τους, που φλέρταραν με την αυτοκτονία ή αυτοκτόνησαν εν τέλει. 'Οταν το υποκείμενο της γραφής βιώνει πράγματα συνειδητά ή ασυνείδητα αυτά θα περάσουν και στην τέχνη του.Το θέμα είναι πώς δημιουργικά φιλτράρεις κάθε φορά τις εμπειρίες σου και μετατρέπεις το ατομικό βίωμα σε καθολικό.



- Kαι μένει η "Οντισιόν"...Ειναι το πρώτο θεατρικό που εκδίδετε ,σωστά; 
Aκριβώς! Ελπίζω όχι και το τελευταίο. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τον Ιούλιο (και σε e-book), όμως ακόμα δεν έχει παρουσιαστεί. Η παρουσίασή του έχει προγραμματιστεί για τις 27 του Νοέμβρη, στο Πόλις Art Cafe, παρέα με εκλεκτούς ομιλητές. Είστε όλοι καλεσμένοι ,επειδή σίγουρα κάποιες φορές στη ζωή σας νιώσατε σαν να περνάτε Οντισιόν.Ελπίζω να ευνοήσουν οι συνθήκες και το έργο να βρει το δρόμο της σκηνής αφού αυτός είναι ο προορισμός των θεατρικών έργων.

- Τί πραγματεύεται η Oντισιόν; 
Είναι ένα έργο που αναφέρεται στο θέατρο. Θίγει τα "κακώς κείμενα" του θεάτρου. Οι ηθοποιοί,η φιλοδοξία, η οντισιόν, τα σεμινάρια, οι σκηνοθέτες, το κοινό, η έλλειψη αυθεντικής κατάθεσης αποτελούν κάποια θεματικά μοτίβα που συναντά κανείς διαβάζοντάς το. Με χιούμορ, παιγνιώδη διάθεση, αλλά και άμεσο λόγο προκαλεί συνειδήσεις.

- Είστε θεατρολόγος και εργάζεστε στην εκπαίδευση... 
Nαι, εδώ και 13 χρόνια...στην Πρωτοβάθμια. Εχω κάνει κανονικά και σπουδές υποκριτικής. Ακόμα έχω εργαστεί ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, και έχω κάνει διδασκαλίες σε ανεξάρτητες ομάδες παιδιών και εφήβων. Είναι δημιουργικό, ενδιαφέρον, με κρατά ζωντανή, παράλληλα τα παιδιά μού διδάσκουν πολλά πράγματα κάθε φορά. 'Εχουν τον τρόπο τους αυτά. Αυτοσχεδιάζουμε,παίζουμε, ανεβάζουμε παραστάσεις και άλλα τέτοια ωραία και ενδιαφέροντα.

- Κάπου μέσα στην Οντισιόν, ένας ήρωάς σας αναφωνεί αγανακτισμένος:'' Θέατρο τέλος''.
Στ 'αλήθεια, θα σταματούσατε ποτέ να ασχολείστε με το θέατρο; 
Oχι, βέβαια. Το έργο είναι κωμωδία και η υπερβολή χρησιμοποιείται στην κωμωδία ως μέσο εκφοράς του λόγου.Το θέατρο είναι μέσα στη ζωή μου., είναι τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας, είναι αφετηρία έμπνευσης. Και, φυσικά, δεν έχω τίποτα με τους μοντέρνους ή μεταμοντέρνους σκηνοθέτες, τους οποίους τόσο καυτηριάζω. Αντίθετα, εκτιμώ πολλούς από αυτούς. Απλά κάνω λίγο το δικηγόρο του διαβόλου εδώ.

-Γράφετε κάτι τώρα;
Συλλέγω πάντα ερεθίσματα. Ωστόσο, παλεύω ακόμα ένα έργο...τη Μυστική Ζωή της Μάγιας Μ. Το είχα ολοκληρώσει σχεδόν...όμως το άλλαξα, και πάλι μετά.. και γενικά έχει αποτελέσει πεδίο πειραματισμού για μένα. Ισως είναι η μοίρα του να μείνει ανολοκλήρωτο. 'Ισως αυτή να είναι η ομορφιά του...


Η Ασημίνα Ξηρογιάννη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αγαπημένος τόπος της η Αίγινα όπου και έγραψε τα πρώτα της ποιήματα. Σπούδασε κλασσική φιλολογία και θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και υποκριτική στο "Θέατρο - Εργαστήριο". Εδώ και αρκετά χρόνια διδάσκει το μάθημα της θεατρικής αγωγής και εργάζεται ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Παράλληλα παραδίδει μαθήματα γλώσσας και λογοτεχνίας καθώς και θεωρίας και ιστορίας του θεάτρου. Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων. Έχει παρακολουθήσει διάφορα θεατρικά σεμινάρια, όπως με τον Δ. Καταλειφό και την Α. Μακράκη (υποκριτική), τον D. Glass και τη Lilo Baouer (θεατρικό παιχνίδι), τον Θωμά Μοσχόπουλο (σκηνοθεσία). Έχει σκηνοθετήσει και "ανεβάσει" με τους μαθητές της αρκετά έργα, κάποια από τα οποία έχει διασκευάσει (π.χ., ("Ειρήνη" και "Πλούτο" του Αριστοφάνη) και κάποια άλλα τα οποία έχει γράψει η ίδια (π.χ. "Η εξαφάνιση του Αϊ-Βασίλη" και "Ο χιονάνθρωπος που έγινε βοηθός Αϊ-Βασίλη". Έχει διακριθεί σε δύο ποιητικούς διαγωνισμούς. Η νουβέλα της "Το σώμα του έγινε σκιά" (Ανατολικός, 2010) έχει λάβει έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Το 2009 δημιούργησε το ιστολόγιο varelaki σελίδες Τέχνης και Πολιτισμού



Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ

(2015) 23 μέρες, Γαβριηλίδης
(2015) Οντισιόν, Vakxikon.gr
(2013) Εποχή μου είναι η ποίηση, Γαβριηλίδης
(2011) Πληγές, Γαβριηλίδης
(2010) Το σώμα του έγινε σκιά, Ανατολικός
(2009) Η προφητεία του ανέμου, Δωδώνη

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

(2015) Μονόλογοι συγγραφέων, Vakxikon.gr [ανθολόγηση, κείμενα]
(2012) Ανθολογία ποίησης και γραπτού λόγου, Παππά, Βασιλική Β.

(2012) Ποιητές στη σκιά, Γαβριηλίδης