“Θεωρία Θεάτρου και Σκηνική Πράξη:
Αισθητικές Θεωρίες, Performance, Σύγχρονες Σκηνοθετικές Προσεγγίσεις” –
Έναρξη: Πρώτη εβδομάδα Νοεμβρίου 2017
Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων σε συνεργασία με τη Δρ. Θεατρολογίας, Διδάσκουσα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών και Κριτικό Θεάτρου Εύη Προύσαλη, διενεργεί επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα τη Θεωρία και την Σκηνική Πράξη του τέλους του 20ου και των αρχών του 21ου αιώνα.
Αποτελείται από τρεις ενότητες οι οποίες ολοκληρώνονται σε διάστημα ενός μηνός έκαστη. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει Θεωρία Θεάτρου και ανάλυση της Σκηνικής Πράξης συγκεκριμένων θεατρικών παραστάσεων σύγχρονων Ελλήνων και ξένων σκηνοθετών και θεατρικών ομάδων. Τα μαθήματα γίνονται με προβολές βίντεο παραστάσεων, φωτογραφικού υλικού, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και συζητήσεις με καλλιτέχνες/σκηνοθέτες. Με το πέρας του σεμιναρίου ο συμμετέχων/ουσα εφοδιάζεται με τα εργαλεία της θεωρίας του θεάτρου και της αισθητικής, αφομοιώνει τις θεωρίες της πρόσληψης αναφορικά με το θέατρο, αξιοποιεί τη σημειολογία ως μέσο αποκωδικοποίησης των παραστάσεων και οξύνει την κριτική του σκέψη, ώστε η αισθητική και ειδικότερα το θεατρικό φαινόμενο να αποβούν αφενός μοχλός γνώσης και αυτογνωσίας κι αφετέρου δυνατότητα κοινωνικής παρέμβασης και ενεργοποίησης.
Το πλάνο των ενοτήτων είναι το ακόλουθο:
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η / ΘΕΩΡΙΑ I
1. Θεωρητική προσέγγιση των εννοιών της Αισθητικής και του θεατρικού φαινομένου
2. Βασικές αρχές της Σημειωτικής κι εφαρμογή της στη θεατρική παράσταση: πομπός/καλλιτέχνης, κώδικας: δραματικό κείμενο/παράσταση, δέκτης/θεατής
3. Κριτική προσέγγιση των κοινωνικο-πολιτικών παραμέτρων και ιδεολογικών οριζουσών που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την παράσταση, τόσο στο επίπεδο της παραγωγής όσο και στο επίπεδο της πρόσληψης.
4. Σύγχρονες αισθητικές θεωρίες και αντιλήψεις περί της κοινωνιολογίας και της ανθρωπολογίας του θεατρικού φαινομένου
Σκηνική Πράξη / Παραστάσεις Ι
Ερμηνευτική προσέγγιση θεατρικών παραστάσεων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι συγγραφείς των οποίων τα θεατρικά έργα θα αναλυθούν μέσα από σύγχρονες σκηνοθετικές προσεγγίσεις:
Τσέχωφ, Πιραντέλλο, Μπρεχτ, Μπέκετ, Χάινερ Μύλλερ κ.ά.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η / ΘΕΩΡΙΑ II
1. Θεωρίες και μορφές πρόσληψης της θεατρικής ανα-παράστασης
2. Νεωτερικότητα / Μοντέρνο
3. Performance / Performance Studies / Επιτέλεση / Επιτελεστικότητα
4. Μεταδραματικό θέατρο
Σκηνική Πράξη / Παραστάσεις II
Ερμηνευτική προσέγγιση θεατρικών παραστάσεων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι σκηνοθέτες ή οι θεατρικές ομάδες οι παραστάσεις των οποίων θα αναλυθούν: Jina Pane, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Schechner, Bob Wilson, Θ. Τερζόπουλος, κ.ά.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η / ΘΕΩΡΙΑ III
1. Μετανεωτερικότητα / Μεταμοντέρνο
2. Φαινομενολογία του Θεάτρου και Αποδόμηση
3. Σύγχρονες θεατρικές φόρμες: devised theatre, διαδραστικό θέατρο, θέατρο των multimedia, θέατρο Ντοκουμέντο, «Σωματικό θέατρο», intimate theatre, Χοροθέατρο, κ.ά.
4. Λειτουργία του θεάτρου στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη κοινωνία
Σκηνική Πράξη / Παραστάσεις III
Ερμηνευτική προσέγγιση θεατρικών παραστάσεων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι σκηνοθέτες ή οι θεατρικές ομάδες οι παραστάσεις των οποίων θα αναλυθούν: Rimini Protokoll, R. Castellucci, Jan Fabre, R. Lepage, A. Liddell, Guy Cassiers, A. Hermanis, Μ. Μαρμαρινός, Σίμος Κακκάλας, Σ. Μαραθάκη, Rootlessroot, κ.ά.
Τα σεμινάρια απευθύνονται σε Θεατρολόγους και ενήλικες που ενδιαφέρονται για την Τέχνη του Θεάτρου.
Διάρκεια σεμιναρίου: 36 ώρες (3 μήνες 12 ώρες/μήνα)
Έναρξη: πρώτη εβδομάδα Νοεμβρίου, σε μέρα και ώρα ου θα συναποφασιστεί από κοινού με τους συμμετέχοντες/ουσες. Xώρος: Αίθουσα διαλέξεων στην πλατεία Κάνιγγος
Κόστος: 135€ / 105€ (Ενεργά μέλη Π.Ε.ΣΥ.Θ. – άνεργοι)
Στους συμμετέχοντες θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης
Δηλώσεις συμμετοχής – πληροφορίες: 6977 722809, e.prousali@gmail.com
Συνοπτικό βιογραφικό Εύης Προύσαλη
Δρ. Θεατρολογίας, Διδάσκουσα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ (2017-18), Διπλωματούχος Ιστορίας της Τέχνης (Ελληνική Αρχαιολογική Εταιρεία, 1995-1997). Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια (Post Doc) στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ με θέμα: «Προς μία νευροβιολογική θεώρηση του θεατρικού φαινομένου. Ο νευροφυσιολογικός μηχανισμός της μίμησης και της πρόσληψης της θεατρικής επιτέλεσης/performance από τον θεατή».
Κριτικός θεάτρου Οδός Πανός (2000-σήμερα), Real News (2008-2010), Το ποντίκι (2011), Athens Voice (2014-15), Κυριακάτικη ΑΥΓΗ, Αναγνώσεις και The Press Project.
Καθηγήτρια Θεωρίας Θεάτρου, Σημειωτικής του Θεάτρου, Σύγχρονης Σκηνοθετικής Πράξης και Δραματολογίας σε Δραματικές Σχολές και πολιτιστικούς οργανισμούς Δήμων, στο ΕΚΠΑ πρόγραμμα «Ακαδημία Πλάτωνος» επιμόρφωση ενηλίκων (2014-15) και σε Δημόσια ΙΕΚ.
Συμμετοχή σε συνέδρια: 23o Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας, στο Γ΄, Ε΄, ΣΤ΄, Πανελλήνια Θεατρολογικά Συνέδρια, Β΄ Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων, κ.ά. Άρθρα σε Επιστημονικά περιοδικά: Παράβασις, Θεατρογραφίε,ς κ.ά. Βιβλία: συγγραφή της «Παγκόσμιας Ιστορίας Θεάτρου 19ου – 20ου αιώνα» στο Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη Γ΄ τάξης Ενιαίου Λυκείου Γενικής Παιδείας, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2001, κ.ά.
Συγγραφή του Οδηγού Σπουδών για τον καθηγητή «Ιστορίας Θεάτρου» για το νέο βιβλίο του 21ου αιώνα (2015), Επιμέλεια του βιβλίου: «Τα προσφυγικά σπίτια της Νίκαιας: Πολιτισμική διαδρομή Σμύρνη-Κοκκινιά» Λεύκωμα Μνήμης 1922-2002 (συλλογικό), Λιβάνης, 2002, και του βιβλίου «Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2006» (Συλλογικό), Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2006.
Μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (2011) και της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (2003)
***
πηγή : artandpress.gr
***
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου