Translate

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

Η Εταιρεία Συγγραφέων για το «Επί Λέξει»: Το νέο ΔΣ καλεί σε ανοιχτή συνεδρίαση-συζήτηση στον χώρο του βιβλιοπωλείου





Η ανακοίνωση για το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου «Επί Λέξει» στην Οδό Ακαδημίας αποκαλύπτει ένα οξύτατο πρόβλημα στο κέντρο της Αθήνας που επηρεάζει τη φυσιογνωμία της πόλης και τη ζωή των κατοίκων της. 

Το βιβλιοπωλείο «Επί λέξει» είναι ένας από τους πιο δραστήριους χώρους συνάντησης συγγραφέων και αναγνωστών. Στα δώδεκα χρόνια της λειτουργίας του (ξεκίνησε μέσα στην οικονομική κρίση μετά το κλείσιμο του Βιβλιοπωλείου της Εστίας όπου εργαζόταν η ιδιοκτήτριά του Μαρία Παπαγεωργίου) φιλοξένησε πάνω από 1.000 εκδηλώσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, συζητήσεις κ.ά. Η αιτία που το βιβλιοπωλείο οδηγείται σε κλείσιμο και ο χώρος σε αναγκαστική αλλαγή χρήσης είναι ο υπερδιπλασιασμός του ενοικίου (από €2.200 σε €5.000 / μήνα) από την ιδιοκτήτρια εταιρεία – μέλος μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου με ετήσιο κύκλο εργασιών που υπερβαίνει το 1 δισ. 

Τα βιβλιοπωλεία συμβάλλουν σημαντικά στη ζωτικότητα του κέντρου των πόλεων. Φιλοξενούν εκδηλώσεις και συζητήσεις, οι βιβλιοπώλες τους υποστηρίζουν τους αναγνώστες στις επιλογές τους, το καθένα έχει τη δική του αισθητική φυσιογνωμία, γίνονται κόμβοι συσπείρωσης συγγραφέων και αναγνωστών. Γίνονται οάσεις πνευματικής ζωής εντός των εμπορικών δρόμων. 

Με λίγα λόγια, τα βιβλιοπωλεία καλύπτουν πολλά επίπεδα αναγκών, δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως συνηθισμένες εμπορικές επιχειρήσεις. Στις μέρες μας, με το οξυμένο φαινόμενο του υπερτουρισμού να επελαύνει στις σύγχρονες πόλεις, η ανάγκη διατήρησης χώρων συνύπαρξης και πολιτισμού, ακόμη και στους πιο εμπορικούς δρόμους, είναι επιτακτική. Είναι καθήκον της πολιτείας να διαφυλάσσει τη βιωσιμότητα και τους όρους λειτουργίας τους. 

Για όλους αυτούς τους λόγους η Εταιρεία Συγγραφέων ζητά την άμεση παρέμβαση του ΥΠΠΟ, του Δήμου Αθηναίων και όλων των αρμόδιων φορέων ώστε να διατηρηθεί η βιβλιοπωλική χρήση στην οδό Ακαδημίας 32. 

Ως μία συμβολική κίνηση το νέο ΔΣ της Εταιρείας Συγγραφέων θα κάνει την πρώτη του ανοιχτή συνεδρίαση στον χώρο του βιβλιοπωλείου το Σάββατο, 7 Ιουνίου . Καλούμε ταυτόχρονα τα μέλη της Εταιρείας στις 12 το μεσημέρι στον χώρο του βιβλιοπωλείου, για να στηρίξουμε μαζί το αίτημα μη αλλαγής της βιβλιοπωλικής χρήσης, απαιτώντας από την ιδιοκτήτρια εταιρεία επίδειξη ουσιαστικής εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ώστε να διατηρηθεί το ιστορικό κέντρο της πόλης μας βιώσιμο πολιτιστικά, τόσο για τους μόνιμους κατοίκους της όσο και για τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες της.


https://www.authors.gr/etaireia_syggrafewn_gia_to_epi_lexei_to_neo_ds_kalei_se_anoixti_synedriasi-article-2173.html?category_id=1

Πέμπτη 29 Μαΐου 2025

ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ ΜΠΑΖΑΡ///ΘΡΑΚΑ and FRIENDS

 



29/5 / ΠΕΜΠΤΗ 29 ΜΑΗ ΣΤΙΣ 19:00
στις 7 το απόγευμα στον Ελεύθερο κοινωνικό χώρο "αλτάι" και σε συνεργασία με το κινηματικό βιβλιοπωλείο Λούθιο θα γίνει το φετινό μπαζάρ βιβλίου Θράκα & friends.
Συμμετέχουν οι: Δαμιανός Αγραβαράς, Πατρίτσια Αιβαλή, Μαριγώ Αλεξοπούλου, Αγγελος Αρόρα, Άννα Αφεντουλίδου, Λευτέρης Αχμέτης, Αλέξανδρος Βαλκάνας, Σάντι Βασιλείου, Ειρήνη Γιαννάκη, Σπύρος Γούλας, Θόδωρος Γρηγοριάδης, Ευσταθία Δήμου, Χρήστος Δημούλας, Ανατολή Δουμάκη, Σίσσυ Δουτσίου, Γιώργος Δρίτσας, Αντώνης Ευθυμίου, Πηνελόπη Ζαρδούκα, Εφη Κ., Παναγιώτης Καλυβίτης, Σωκράτης Καμπουρόπουλος, Βίκυ Κατσαρού, Χριστίνα Κασσεσιάν, Αχιλλέας Κατσαρός, Πάνος Κεραμεύς, Χρίστος Κινάνι, Χρήστος Κολτσίδας, Τατιάνα Κοντογεωργοπούλου, Χρύσα Κοντογεωργοπούλου, Χάρις Κοντού, Κωσταντίνα Κορρυβάντη, Νικόλας Κουτσοδόντης, Εύη Λαμπροπούλου, Ηλέκτρα Λαζάρ, Ρένα Λούνα, Κατερίνα Μαρδακιούπη, Μάνια Μεζίτη, Πέννυ Μηλιά, Δημήτρης Μπαλτάς, Άγγελος Μπέρτος, Αντωνία Μποτονάκη, Ιωάννα Μπουλουγάρη, Νίκος Νόνας, Αγγελική Ντεβέ, Ασημίνα Ξηρογιάννη, Βασιλεία Οικονόμου, Κωνσταντίνα Παναγιωτοπούλου, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Τζένη Παυλίδου, Μαλαματή-Μαρία Πετρίδου, Δημήτρης Πέτρου, Σοφία Πολίτου, Έλενα Πολυγένη, Γωγώ Πονηράκου, Βίκυ Προκόπη, Γιάννης Ριζάς,Τάσος Σαγρής, Μαρία Σκούρτη, Σαπφώ Σούτσου, Ηλίας Στόφυλας, Ανδρονίκη Τασιούλα, John Tripoulas, Θωμάς Τσαλαπάτης, Κωνσταντίνος Τσουμπός, Μέλισσα Φραγκάκου, Χρυσάνθη Φωτοπούλου, Σπύρος Χαιρέτης, Μυρτώ Χμιελέφσκι


Κυριακή 25 Μαΐου 2025

EKΛΟΓΕΣ 2025 στην ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ /// ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΛΗ


     Στη χθεσινή γενική συνέλευση της Εταιρείας Συγγραφέων, η οποία έγινε με  πρωτοφανή μαζική συμμετοχή, ψηφίστηκε το νέο Διοικητικό Συμβούλιο, στο οποίο κυριαρχούν κυρίως νέα πρόσωπα. Ψηφίστηκαν κατά σειρά ψήφων οι Κώστας Κατσουλάρης (είθισται ο πρώτος σε ψήφους να παίρνει και την προεδρία), Άννα Αφεντουλίδου, Γιώργος Βέης, Νίκος Ερηνάκης, Χρίστος Αστερίου, Αντώνης Σκιαθάς, Μαρία Κούρση. Αναπληρωματικό μέλος η Λίλα Κονομάρα. Η γενική συνέλευση εξέλεξε νέα τακτικά, επίτιμα και αντεπιστέλλοντα μέλη.

     Νέα μέλη της Εταιρείας εκλέχτηκαν οι : Γιώργος Αλισάνογλου,Ευάγγελος Αυδίκος, ΜυρσίνηΓκανά, Ευσταθία Δήμου, Ηλίας Μαγκλίνης, Ασημίνα Ξηρογιάννη, Ευτυχία Παναγιώτου, Γιάννης Στρούμπας, Βασίλης Χουλιάρας.

         

       Η συνέλευση υπερψήφισε ψήφισμα καταγγελίας της πολιτικής εθνοκάθαρσής σε βάρος των Παλαιστίνιών της ακροδεξιάς κυβέρνησης Νετανιάχου.  Το νέα ΔΣ αναμένεται να συγκροτηθεί τις επόμενες ημέρες σε σώμα.

*****

Πηγή: https://www.oanagnostis.gr/allagi-epochis-stin-etaireia-syggrafeon/

Οι υποψηφιότητες των νέων μελών:














Σάββατο 17 Μαΐου 2025

Re.Trace 2 : Επι-γραφές

 



Re.Trace 2 : Επι-γραφές

Εικαστική έκθεση και ομιλίες με θέμα τη γραφή στο βιβλιοπωλείο «Φωταγωγός», τον φυσικό χώρο των εκδόσεων «Το Ροδακιό»

 

Στο βιβλιοπωλείο «Φωταγωγός» παρουσιάζεται η έκθεση «Re.Trace 2 : Επι-γραφές», όπου εικαστικοί και συγγραφείς συν-πράττουν με θέμα τη γραφή. Πρόθεση της έκθεσης μαζί με τις ομιλίες-συζητήσεις και τις performances είναι να παρουσιαστεί το υλικό της γλώσσας με μια «τεχνική» διαφορά. Αυτήν της χειρωναξίας, που ξετυλίγει τη σημασία του γραφικού σχήματος και την κατευθυντήρια γραφή του, ανακατασκευάζοντάς το, ως παρέκκλιση από τον ίδιο του τον εαυτό. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν έργα προσωπικά που ενώ αποτελούν σταθερές αναφορές στη δουλειά τους, ταυτόχρονα δημιουργούν μια νέα ευκαιρία συνεύρεσης, συλλογικής εξερεύνησης και αλληλεπίδρασης πάνω στην προσέγγιση της γραφής στο φυσικό της χώρο.

Ο τίτλος Επι-γραφές είναι δανεισμένος από την εννοιολογική προσέγγιση του VFlusser που μας μιλά για τη διαφορά ανάμεσα στις δύο μεθόδους γραφής, της εν-γραφής και της επί-γραφής: «κατά το εν-γράφειν χρησιμοποιείται ένα αιχμηρό εργαλείο [stilus], ενώ κατά το επί-γράφειν ένα πινέλο (ή ένας απόγονος του πινέλου). […] Το αιχμηρό εργαλείο είναι δομικά πιο απλό και λειτουργικά πιο σύνθετο από το πινέλο. Αυτό είναι ένα γνώρισμα της προόδου. Όλα θα γίνουν πιο σύνθετα στη δομή, ώστε να γίνουν απλούστερα στη λειτουργία. (Μια περαιτέρω νύξη γι’ αυτό είναι το γεγονός ότι αρχικά εν-γράψαμε και κατόπιν επί-γράψαμε).»

 

Συμμετέχουν οι:

Παναγιώτης Δαραμάρας | Ιωάννα Λιούτσια |Παυλίνα Μάρβιν | Μάνια Μεζίτη | Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Νίκος Παπαδημητρίου | Νίνα Παπακωνσταντίνου | Φανή Σοφολόγη | Κώστας Τσώλης | Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου

 

Οργάνωση/Συντονισμός: Παναγιώτης Δαραμάρας

 

Εγκαίνια: 16 Μαΐου, 19:00

Χώρος Τοποθεσία: Το Ροδακιό, Κολοκοτρώνη 59β, Αθήνα, Στοά Κουρτάκη

Διάρκεια Έκθεσης: 16 Μαΐου - 7 Ιουνίου 2025



Πρόγραμμα επιτελέσεων – performances και ομιλιών-συζητήσεων

 

Σάββατο 24 Μαΐου:

13.00 performance, Φανή Σοφολόγη, DEJA VU (30 λεπτά),

13.40 ομιλία-συζήτηση, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης  

Τρίτη 3 Ιουνίου:

19.30 performance, Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, Τρέιση Έμιν (15-20 λεπτά)

20.00-21.00 ομιλίες-συζήτηση, Ιωάννα Λιούτσια, Παυλίνα Μάρβιν, Μάνια Μεζίτη

 

Τίτλοι ομιλιών:

“Ζωγραφίζοντας τη γραφή / Γράφοντας τη ζωγραφική”, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Συγγραφέας-Μεταφραστής

"Μεταμορφώσεις του ποιητικού: λόγος και επιτέλεση", Ιωάννα Λιούτσια, ποιήτρια και καλλιτέχνιδα της performance   

“Η ελληνόφωνη ποιητική performance στον 21ο αιώνα ως πεδίο συνάντησης και  διεκδίκησης”, Παυλίνα Μάρβιν, Συγγραφέας 

"Το μολύβι που νόμιζε πως δεν είναι χειρώνακτας", Μάνια Μεζίτη, Συγγραφέας


***


Δευτέρα 5 Μαΐου 2025

ΣΤΑΘΗΣ ΣΙΩΜΟΣ /// ΠΟΙΗΜΑΤΑ





Σιωπηλός έρωτας


Δυο δένδρα αντικριστά

χρόνια τώρα ανασαίνουν

μεγαλώνουν ανθίζουν

φυλλοτραγουδάνε

χωρίς να αγγίζονται

μόνο γέρνουν

προς το κενό ανάμεσά τους

με μόνη ελπίδα

κάποτε να ξεραθούν


και να πέσουν

το ένα στην αγκαλιά του άλλου.



***



Αστείρευτη αγάπη


Τα παιδιά είχαν μεγαλώσει

είχαν φύγει χρόνια τώρα

για το μεγάλο ταξίδι της ζωής

τα πόδια της πονούσαν σχεδόν κάθε μέρα

τόσες χιλιάδες χιλιόμετρα

από την κουζίνα στις κάμαρες

κι από κει στην αυλή

και στο κοιμητήριο

να τρέχει για παρόντες και απόντες

τη ζωή της την είχε κρυμμένη

στο κουτί με τα στέφανα του γάμου

κάθε μεσημέρι έστρωνε τραπέζι για όλους

μαγείρευε σαν να μην είχαν φύγει ποτέ

έτρωγε βιαστικά

και μετά τους μιλούσε ώρες ατελείωτες

δεν έπαιρνε απάντηση

ούτε την ένοιαζε

η απουσία τους

ήταν το νόημα της ζωής τώρα πια

κι ενώ μάζευε το τραπέζι

για να βγάλει σπιτικό γλυκό

σκεπτόταν

η αγάπη μόνο φτάνει...


****


Περιπλανήσεις


Κάποιες νύχτες

άγρυπνες άγριες σκοτεινές

ονειρεύομαι

ότι τρέχω σε αλάνες με χαμένα παιδιά

ότι παίζω με παιδιά που δεν μεγάλωσαν ποτέ


Τις μέρες

περιπλανιέμαι στην ποίηση

αναζητώντας εξιλέωση

που χωρίς αναστολές

κατέληξα φαιδρός ενήλικας


ένας από αυτούς

που λοιδορούσα παιδί.


***



Εν ψυχρώ




όταν οι άνθρωποι θέλουν να πονείς

μπορούνε με χίλιους τρόπους

Κ. Καρυωτάκης



Αγαπημένα ανθρώπινα πλάσματα

αναρωτηθήκατε ποτέ

έστω εκ παραδρομής

για την άπληστη υφέρπουσα αυταρέσκεια

να σκοτώνετε

και με λέξεις


εκ προθέσεως.


***


Κοσμιότητες


Τι λεπτότητα!

Θα σας ήμουν σφόδρα ευγνώμων

αν η υποκρισία σας δεν είχε

αυτό το ύφος

της σεμνότυφης συμπόνιας


Θα σας ήμουν αιώνια υπόχρεος

αν η μεγαλοψυχία σας δεν είχε

αυτή την έπαρση

της αναίσχυντης κατανόησης.


***

Ανθολόγηση για το varelaki: Ασημίνα Ξηρογιάννη

Oι φωτογραφίες είναι παρμένες από το  Pexels 





Πέμπτη 1 Μαΐου 2025

notationes /// ΜΑΗΣ 2025

 



 Aγαπητοί αναγνώστες,

επισημαίνουμε κάποιες σημειώσεις των τελευταίων δύο χρόνων. Δημοσιεύσεις ή αναδημοσιεύσεις που είτε διαβάστηκαν πολύ είτε αγαπάμε πολύ και θέλουμε να τις μοιραστούμε μαζί σας. Καλή σας αναγνωση!


Για το Varelaki, Ασημίνα Ξηρογιάννη


***


ΠΟΙΗΜΑΤΑ


ΝΙΚΟΣ ΒΑΞΕΒΑΝΙΔΗΣ

Libero de Libero

ΤΖΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ

ΠΑΤ ΠΑΡΚΕΡ


****


ΣΗΛΙΚΑ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΛΑΜΠΟΥΣΗ

ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΓΓΙΤΗ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΛΤΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΡΒΗΣ

ΜΕΝΗ ΠΟΥΡΝΗ

Piero Bigongiari


***


ΣΤΑΥΡΟΣ ΒΑΒΟΥΡΗΣ

ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ

NIKOΣ -AΛΕΞΗΣ ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ «Είμαστε....»

KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΑΥΡΑΚΗ


***


ΛΟΛΑ ΡΙΤΖ

Αντουάν Κοζμάν (μαθητής 10ου γυμνασίου Kαλλιθέας)

ΓΙΟΛΑΝΤΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ

ΑΡΙΑΔΝΗ ΚΑΛΟΚΥΡΗ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ




ΕΚΔΗΛΩΣΗ  varelaki-booksitting

Δελτίο Τύπου Φωνές και Σιωπές: Η Γυναίκα στην Ποίηση


*****


Aφιέρωμα | Eρωτικά ποιήματα: σήμερα και πάντα /// Ανθολόγηση: Ασημίνα Ξηρογιάννη //

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΤΟ '23 /// ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ

Ο ΈΡΩΤΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΤΙΧΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ




ΕΦΗΒΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ

ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΡΑΙΝΟ /// 'Ενα αλυσιδωτό ποίημα από τον Όμιλο Δημιουργικής Γραφής του 1ου Γελ Αγίων Αναργύρων

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΤΑΜΑΤΕΛΙΑ




ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ





KΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ//// Ορφέας Απέργης, «Δασκαλόπετρα»

ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΝΕΡΟ του Νικόλα Πουλιέζε

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ/// FABIO STASSI /// ΜΑΣΤΡΟ-ΤΖΕΠΕΤΟ ///

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ /// ΣΟΥΣΑΜΙ ΑΝΟΙΞΕ

KΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ /// Λουίζ Γκλικ, «Meadowlands»

KΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ /// Μαρκ Στραντ, Προσωρινή αιωνιότητα. Ανθολόγιο ποιημάτων, Επιλογή – Μετάφραση: Ασημίνα Ξηρογιάννη, Πρόλογος: Αναστάσης Βιστωνίτης, Βακχικόν, Αθήνα 2019.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ//// Άνταμ Ζαγκαγιέφσκι: «Στην ομορφιά που δημιουργούν οι άλλοι»

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ /// «Σκοτεινό Φώς» του Γιώργου Πολυμενάκου /

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ/// Ο ΤΥΠΟΓΡΑΦΟΣ του Τάκη Γεράρδη




ΘΕΑΤΡΟ

Θέατρο-Λόγος, μία περιοδική έκδοση για το Θέατρο: Τέχνη και Έρευνα







ΜΑΡΚ ΣΤΡΑΝΤ

Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ BLOG ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ

Ευγένιος Ο’ Νηλ





ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ///Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ///

*

ΣΤΗΛΗ: ΤΗΕ ARTMANIACS/// ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ

ΣΤΗΛΗ: THE ARTMANIACS /// ✔ Παντελής Μπουκάλας

notationes /// ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2021 -ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2023//






ENA ΠΟΙΗΜΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ:


ΔΥΣΠΝΟΙΑ

ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΘΑΝΑΤΟΙ

ΠΟΙΗΣΗ

ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ

Η ΑΝΟΙΞΗ

ΣΑΝ ΑΓΓΙΓΜΑ

ΓΥΝΑΙΚΑ

ΜΗΤΕΡΕΣ

ΧΟΡΕΥΩ ΑΚΙΝΗΤΗ

[ΘΑ ΣΕ ΔΩ ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΑΔΟΞΟ ΤΕΛΟΣ]

Ε.Ι.Α.

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ

ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ

ΑΛΕΠΟΥ

ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

ήσουν ό,τι είπα

ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ

ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟΣ

ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ

ΒΡΑΔΙΝΟ

ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΩΣ ΟΛΟΤΗΤΑ

alone together

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΙΚΑΡΙΑ

ΜΝΗΜΗ

ΑΙΩΝΑΣ

ΧΑΡΑΚΤΕΣ

ΣΤΗ ΣΤΑΥΡΩΣΗ

ΜΕΤΑΝΑΣΤΗΣ

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΗ ΘΑΛΑΣΣΑ











Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

Piero Bigongiari (1914-1997): Δύο ποιήματα //// Μετάφραση από τα Ιταλικά: Θεοδόσης Κοντάκης





[OTTONE ROSAI, Πορτραίτο του Piero Bigongiari, 1949-1955]



***


Δεκεμβριάτικη αυγή

    [Alba di Dicembre]



Σαν την πέτρα που αίμα γίνεται, το βλέμμα

εφορμά -ίδιο πουλί- στην όχθη∙

αργά το πιάνει του Θεού το μάτι.

Διαπερνά το φως ή το δημιουργεί;

Τι ελπίζει στην πτώση - από την πτώση; Ίσως

κάτι βλέπει, κάτι ψάχνει μες στον ύπνο, ανάμεσα στ’ άνθη

που ταράζονται απ’ τον έρχομό του, θλιβερά άνθη

του ποταμού, ομπρέλες σκουριασμένες στη βροχή

ενός ονείρου που προσημαίνει το μέλλον.



Αυγινό όνειρο είναι, φυσικά. Άξαφνα ξεφυτρώνει

ένα στοιχειό ασβεστωμένο, ένας χτίστης…

Λίγο πιο πέρα τρέμουνε προσηλωμένα

σ’ ένα μισοσβησμένο κομματάκι ήλιου,

σφιχτά σφιχτά για να μη χαθούνε, σαν τ’ αμύγδαλο το ξερό

μες στο φλούδι που δεν έχει πια χυμό, σπίτια, σκιές...

τρίζει εδώ κάτω η βάρκα, ξεπηδά μέσα απ’ τις ρωγμές της πόλης

τις σκοτεινές ένας βιολετής καπνός από καμπάνες

σαν μια υπόγεια αναταραχή που ξέσπασε ξαφνικά,

κι εσύ με πιάνεις τρυφερά απ’ το χέρι

και μου λες: Είν’ ώρα να φύγουμε.

Είναι η ώρα ν’ αφήσουμε τούτο το κλαδί

που τρέμει και καταρρέει στο νυχτερινό του θάνατο.



Άνοιξε τα φτερά σου, πουλί της παγωνιάς, κοίτα την όχθη

να ξεμακραίνει κάτω σου, κοίτα τη λάσπη

την πηχτή, το σύρσιμο των ποδιών των αργοκίνητων ψαράδων,

είν’ η ώρα να λευτερώσεις τους σπόρους

τους εμπιστεμένους στο θάνατο, η ώρα να σηκωθείς και να πετάξεις ψηλά.


***


Σου γράφω

           [Ti scrivo]



Σου γράφω μες στη γυαλάδα απ’ των σαλιγκαριών τα χνάρια,

πιο δυνατή απ’ τη βροχή τούτων των ημερών∙

λαβύρινθος από άστρα, λίκνο αργό,

όπου εγώ, πεισμένος πως είν’ ίδιο το να φύγω ή να μείνω,

αιωρούμαι σε μια φουσκονεριά βλεφάρων,



των δικών σου... Μα τι ζητάς, σφαχτάρι σε βωμό

έτοιμο να σβήσει, σάρκα μες στη σάρκα,

γλώσσα που πολλαπλασιάζεται σε λέξεις

απρόφερτες∙ εσύ, η πιο λαμπρή,

πολλαπλασιάζεσαι ανάμεσα στις άλλες, απιθωμένη



εκεί που ο άνεμος ο λαμπρός σταματά,

ανάμεσα στις αχτίδες στο βάθος της Οδού Ανέμων, σ’ έναν τοίχο:

ο άνεμος, ή άλλο συμβάν, κείνη η άλλη

πνοή που τεντώνει τ’ ανεμούρια, μα τώρα

συνθλίβει τον ήλιο εδώ, μες στα χνάρια των σαλιγκαριών...



Σου γράφω για ένα γεγονός αδύνατο μα αληθινό,

αδύνατο γιατί είναι αληθινό.



***


Ο Piero Bigongiari είναι ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους του ύστερου ερμητισμού. Παρόλα αυτά, παραμένει άγνωστος στη χώρα μας, ενώ και την Ιταλία το ποιητικό του έργο είναι μάλλον επισκιασμένο.

Το όνομά του έχει συνδεθεί με εκείνο του συνομήλικού του μείζονος ποιητή Mario Luzi, αλλά και με αυτό του επίσης αξιόλογου Alessandro Parronchi: οι τρεις του έχουν αποκληθεί «οι ερμητικοί της Τοσκάνης». Ο Bigongiari, ο οποίος δίδαξε ιταλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, υπήρξε επίσης κριτικός λογοτεχνίας και τέχνης, αλλά και σπουδαίος μεταφραστής ξένης ποίησης στα ιταλικά.

Εμφανίστηκε στα γράμματα, με την πρώτη του συλλογή ποιημάτων, το 1942. Η πορεία του προς την ωριμότητα και την πληρέστερη απόδοση του ποιητικού του οράματος συνεχίστηκε, όμως, για αρκετές δεκαετίες. Στο έργο του εντοπίζονται συχνά μεταφυσικά στοιχεία, καθώς επιχειρείται σε αυτό η υπέρβαση της πραγματικότητας∙ μιας πραγματικότητας που χαρακτηρίζεται από την απουσία, με τον άνθρωπο να αιωρείται ανέστιος μέσα σε αυτήν.