Συνέντευξη με την Δήμητρα Γρηγορέα
Varelaki:Τί ακριβώς είναι η <
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΡΗΓΟΡΕΑ:Το εύκολο και ίσως κοινότυπο θα ήταν να απαντήσω πως είναι μια καλλιτεχνική ομάδα ή εταιρεία που στην πραγματικότητα είναι. Στην ουσία της όμως δεν είναι αυτό. Προσπαθεί (χωρίς πάντα να το καταφέρνει) να είναι μια κοινότητα που προωθεί την αξία της σύμπραξης, της ομαδικότητας και της αναγνώρισης των ταλέντων όλων των μελών της.
Προέκυψε όπως προκύπτουν συνήθως όλες οι ομάδες (δηλ. από μια παρέα φίλων -το 2003- που ήθελε να ανεβάζει θεατρικές παραστάσεις της επιλογής της) και κατέληξε σήμερα να είναι περισσότερο μια έννοια, μια ιδανική θεωρία, ένας στόχος, μια αξία: Contra Tempo σημαίνει «Κόντρα στο Ρυθμό», δηλαδή κόντρα στη συνήθεια της εποχής που προωθεί την ατομικότητα. H εταιρεία διαφωνεί σε αυτό και επιλέγει να στηριχτεί αποκλειστικά στο δρόμο της υγιούς συνεργασίας. Από την αρχή της δημιουργίας της η Contra Tempo πίστεψε και συνεχίζει να πιστεύει ότι η επιτυχία οφείλεται στην συνεργασία , καθώς και στην αναγνώριση και καλύτερη δυνατή «εκμετάλλευση» της ικανότητας ή εξειδίκευσης που φέρει κάθε μέλος της ομάδας ξεχωριστά.
Τα μέλη της ομάδας αποτελούνται από καλλιτέχνες όλων των κλάδων (10 ηθοποιοί, 2 θεατρικοί σκηνοθέτες, 3 σκηνοθέτες ταινιών, 2 φωτογράφοι, 2 καμεραμάν-μοντέρ, 1 βίντεο- artist, 6 μουσικοί, 2 χορευτές, 2 διακοσμητές, 1 γραφίστρια, 1 γλύπτης, 1 σκηνογράφος, 2 θεατρολόγοι, 1 μακιγιέζ, 3 ηχολήπτες, 2 φωτιστές, 1 μουσικός παραγωγός) και για αυτό επικεντρώνεται σε δουλειές που εμπλέκουν όλες τις τέχνες μαζί.
Η εταιρία ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών για πολλά είδη πολιτιστικών εκδηλώσεων (οργάνωση και εκτέλεση παραγωγής , δημόσιες σχέσεις, χορηγίες, casting, management Ελλήνων καλλιτεχνών) καθώς με μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών, με την παραγωγή ταινιών μικρού μήκους και με τη διοργάνωση συνεδρίων και event, αντλώντας τους επαγγελματίες που εκτελούν την κάθε διαδικασία από τα μέλη της (που συνεχώς αυξάνονται) και το καθένα είναι εξειδικευμένο στην παροχή μιας υπηρεσίας.
Varelaki:Θα μου αναφέρεις μερικές δράσεις της που θεωρείς εσύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες;
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΡΗΓΟΡΕΑ:Τη σημαντικότερη δράση της η Contra Tempo την πραγματοποίησε όταν αποφάσισε να ιδρυθεί έχοντας ως στόχο την ομαδικότητα. Και για να μην φανεί αλαζονικό αυτό που είπα θα γίνω πιο σαφής. Η ζωή λειτουργεί με άξονα ανταγωνιστικό και ακόμα περισσότερο ο χώρος της τέχνης. Ακόμα και εγώ η ίδια που μιλάω για ομαδικότητα είμαι άτομο άκρως ανταγωνιστικό και εγωιστικό.
Η εμπλοκή μου με το χώρο της τέχνης (ειδικά την περίοδο των φοιτητικών μου χρόνων στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στην Αθήνα) καλλιεργήσε αυτό το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας, διότι ήταν πρόβλημα που είχαν πολλοί συμφοιτητές και συνάδελφοι μου. Και για να επιβιώσεις σε έναν κόσμο γεμάτο εγωιστές κλέβεις και εσυ λίγο από τον εγωισμό τους. Οπότε η απόφαση μας να ξεκινήσουμε την CONTRA TEMPO το 2003 ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία για όλους μας, γιατί κόντρα στο ρυθμό αρχίσαμε να δουλεύουμε με βάση την αρχή της ομάδας και αυτό έγινε αιτία για ισορροπία. Δεν πετυχαίνουμε φυσικά πάντα τον στόχο μας -το να λειτουργούμε απόλυτα ήρεμα και συναδελφικά-, αλλά τουλάχιστον έχουμε την πρόθεση πάντα στο μυαλό μας.
Τώρα όσον αφορά τις σημαντικότερες δράσεις μας σε πρακτικό επίπεδο αναφέρω ενδεικτικά τις ακόλουθες:
- Η παράσταση " Καταιγίδα" του ελάχιστα παρουσιασμένου έργου του Στριντμπεργκ το 2007, που έγινε αιτία να ενταχθούν στην ομάδα νέα και πάρα πολύ σημαντικά μέλη. Αυτή ήταν η πρώτη παράσταση που ανέπτυξε την ιδέα της σύμπραξής 3 τεχνών στην ίδια παραγωγή (θέατρο-σινεμά-μουσική)
- Οι ταινίες μικρού μήκους Dream Space (2007) και RunAway (2008 -βραβευμένη στο πρώτο 48hours film festival)
- Η προσπάθεια μας να ενταχθεί του μάθημα του Σχεδιασμού Φωτισμών(Lighting Design) και Οργάνωσης Παραγωγής (Διευθύνση Σκηνής) στην Πανεπιστημιακή εκπαίδευση
- Η συμπραξή μας το 2009 με την πλέον ανερχόμενη εταιρεία live events (συναυλίες) της Ελλάδας την People Entertainment Group
- Η οργάνωση ενός μεγάλου γαμήλιου event στην Ύδρα την άνοιξη του 2009 που μας έδωσε την αφορμή της ενασχόλησης με τον τομέα αυτό (είναι πραγματικά μια πολύ ευχάριστη διαδικασία το να οργανώνεις ένα γάμο), ενώ παράλληλα μας άνοιξε εναλλακτικές επαγγελματικες προοπτικές.
- Η οργάνωση της ημερίδας " Make a wish...make Money through Art" στα πλαίσια του Money Show 2009 με θέμα την επιχειρηματικότητα στο χώρο της τέχνης
Varelaki:Πώς κινείται το Θέατρο στην Ελλάδα;Γίνονται ενδιαφέροντα πράγματα;Πολλές νεανικές ομάδες,πολλά σχήματα...Βγαίνει κάτι από αυτό ή είναι πολύ κακό για το τίποτα;
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΡΗΓΟΡΕΑ:Από σύμπτωση βρέθηκα από το 2004 ενώ ακόμα σπούδαζα Θεατρολογία να ασχολούμαι με την μουσική. Εργάστηκα στην οργάνωση παραγωγής μουσικών φεστιβάλ, Όπερας, Συναυλιών -ακόμα και νυχτερινών κέντρων!- και σταδιακά απομακρύνθηκα από το Θέατρο με την πρακτική του έννοια. Συνέχισα λοιπόν να ασχολούμαι με το Θέατρο κυρίως όμως ως θεατής. Για μένα ακόμα και όταν ανεβάζει μια θεατρική παράσταση η Contra Tempo, το θέατρο λειτουργεί ως μέσον προβληματισμού και ψυχοθεραπείας. Με βοηθάει να αναλύω τη ζωή και τα προβληματά της και είναι μέσον ισορροπίας.
Επιλέγω λοιπόν να παρακολουθώ κλασσικές παραστάσεις και μεγάλα έργα, που συνήθως εμπεριέχουν και κλασσικά ρεαλιστικά ανθρώπινους προβληματισμούς (βλ. Έντα Γκάμπλερ στο Αμφιθέατρο ή Βυσσινόκηπο στην Οδό Κεφαλληνίας). Αυτό σημαίνει ότι παρακολουθώ ελάχιστα νέες ομάδες γιατί αυτές συνήθως προωθούν αρκετά νεωτεριστικές ιδεές και πρωτοπορίες, που σε αυτή την φάση της ζωής μου δεν με καλύπτουν.
Υπάρχουν φυσικά εξαιρέσεις και είναι ευχάριστο όταν συναντάς ομάδες με άποψη και ουσία ύπαρξης που δεν δουλεύουν για το "φαίνεσθαι" αλλά για το "είναι" (βλέπε ομάδες Abovo και Άσκηση), αλλά δυστυχώς δεν βγαίνει τίποτε με το να ανεβάζει η κάθε ομάδα μια παράσταση σε ένα θέατρο. Η ουσία βρίσκεται στη σύμπραξη.
Varelaki:Tελικά πόσα πράγματα μπορεί να κάνει ένας θεατρολόγος που εργάζεται στον τομέα του πολιτισμού;
Χαχα καλή ερώτηση! Γενικά και εξαιτίας του ζωδίου μου (Δίδυμοι) είμαι υπερκινητικό άτομο που βαριέται εύκολα. Οπότε δείτε τώρα το συνδιασμό Δίδυμος και Θεατρολόγος! Αυτό σημαίνει ότι κάνω πάντα πολλά πράγματα και ταυτόχρονα με τίμημα του να μην τα κάνω πάντα όλα καλά. Δεν ξέρω πόσα μπορεί να κάνει, ξέρω όμως ότι επειδή είναι αρκετά γενικές οι σπουδές του μπορεί να κάνει σχεδόν ότι αφορά τον πολιτισμό εφόσον φυσικά εξειδικευτεί μέσα από την επαγγελματική εμπειρία ή ένα μεταπτυχιακό.
Πάντως εφόσον εξειδικευτεί είναι καλό να μένει στον τομέα του διότι σίγουρα δεν μπορεί κανείς να είναι καλός επαγγελματίας σε όλα. Άρα αν εξειδικευτείς στο Θεατρικό Παιχνίδι κάνε αυτό, αν δουλεύεις ως Ερευνητής ή Stage manager ή Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων ή σχεδιάζεις Φωτισμούς αποφάσισε τι αγαπάς περισσότερο και κάντο όσο πιο καλά μπορείς.
Varelaki:Mελλοντικά σχέδια
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΡΗΓΟΡΕΑ:Αφού ξεκαθαρίσω τις επιθυμίες μου και επιλέξω τι είναι αυτό που με γεμίζει τελικά περισσότερο, θα ήθελα να βρω έναν τρόπο Προσφοράς. Με ενδιαφέρει πολύ είτε εγώ είτε η Contra Tempo συνολικά να κάνουν πράξεις που να γίνονται αιτίες προόδου και προσφοράς σε τρίτους. Όσο μεγαλώνω αισθάνομαι ότι ό,τι κάνω πρέπει να "πηγαίνει" κάπου και δεν μιλάω φυσικά για χρήματα.
Θα με ενδιέφερε να γίνεται θεατρικό παιχνίδι για παιδιά που το στερούνται, συνέδρια με θέμα τον πολιτισμό που θα οδηγούνται σε ουσιαστικά συμπεράσματα , συναυλίες με φιλανθρωπικό χαρακτήρα ή να διδάσκω σεμινάρια και να βλέπω μαθητές μου να εμπνέονται από αυτά και να εξελλίσονται επαγγελματικά ή ακόμα μέσα από τη συμμετοχή στο Διοικητικό του Πανελληνίου Σύλλογου Θεατρολόγων. Άρα μελλοντικό σχέδιο είναι: η προσφορά