Translate

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ

 



Γράφει η  Ασημίνα Ξηρογιάννη  //


Στο βιβλίο του Χωρίς Φόβο ο Ραφαέλ Σανταντρέου πραγματεύεται το θέμα του φόβου και πώς μπορεί κανείς να το ξεπεράσει. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους ψυχολόγους της Ισπανίας, που έχει αφιερωθεί στην ψυχοθεραπεία ψυχασθενών. Γνωστός για τις αποτελεσματικές μεθόδους του αναφορικά με το πώς οι άνθρωποι μπορούν να ξεπεράσουν τις κρίσεις άγχους ή πανικού, τις ιδεοληψίες, την υποχονδρίαση, το κοινωνικό άγχος.

Αυτές τις μεθόδους κάνει γνωστές μέσα από τα βιβλία του: H τέχνη της ευτυχισμένης ζωής, Τα γυαλιά της ευτυχίας, Ευτυχισμένος στην Αλάσκα, Τίποτα δεν είναι τόσο φοβερό .

Στο βιβλίο αυτό λοιπόν δίδεται έμφαση στο πώς κάποιος εκπαιδεύει συστηματικά και συνειδητά τον εαυτό του, το μυαλό του, να αντιμετωπίζει τις εκρήξεις θυμού, τις συναισθηματικές θύελλες, την κρίση πανικού, την επίθεση των αρνητικών συναισθημάτων που -όταν υπερισχύσουν-τον καταρρακώνουν. Γιατί να εξασκηθεί να το κάνει κάποιος αυτό; Επειδή επιθυμεί να αλλάξει την ποιότητα ζωής του αποκτώντας τη δέουσα αυτογνωσία.

Επικεντρώνεται στο πώς μπορεί ο φόβος να εξαλειφθεί μέσω της συμπεριφορικής θεραπείας. Και μάλιστα χωρίς φάρμακα που επιβαρύνουν το οργανισμό.

Η αγάπη των συναισθημάτων μας, ακόμα και των αρνητικών, είναι το κλειδί για όλα. Αν αγαπήσουμε τον φόβο μας, τότε μόνο θα τον ξεπεράσουμε. Χρειάζεται λοιπόν αποδοχή του προβλήματος, της αρνητικής σκέψης και του αρνητικού συναισθήματος. Έπειτα το αντιμετωπίζουμε, κάνοντας ακριβώς αυτό που φοβόμαστε. Κοιτάζουμε από ψηλά αυτό που μας συμβαίνει χωρίς να ταράζουμε τα νερά. Χαλαρώνουμε, ρίχνουμε τους ρυθμούς, προχωράμε σιγά σιγά αλλά σταθερά. Και με συνείδηση.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων που έχουν θεραπευτεί από μόνοι τους, χωρίς να πάρουν φάρμακα εξαιτίας της πίστης σε αυτή τη μέθοδο και επειδή δεν ήθελαν να παραδοθούν, αλλά να συνεχίσουν τη ζωή τους και να βελτιώσουν την ποιότητά της. Ο συγγραφέας προτείνει τρόπους επαναπρογραμματισμού του μυαλού και της μετατροπής των ασθενών σε υγιή και δυνατά άτομα, ακόμα και σε αντίξοες περιπτώσεις. Το θέμα είναι πως κανείς δεν θα σε σώσει αν δεν σώσεις ο ίδιος τον εαυτό σου.

Η αποδοχή όχι μόνο του φόβου, αλλά και όλων των άλλων των αρνητικών συναισθημάτων οδηγεί  τον άνθρωπο στην επίλυση των θεμάτωv που τον βασανίζουν. Αισθάνομαι πως αυτό το πόνημα έχει πολλά να δώσει, να βοηθήσει ιδιαίτερα τους εφήβους που συχνά εγκλωβίζονται σε αδιέξοδα.

Με πνεύμα έξυπνο, με παραβολές, αλλά και αληθινά καλά παραδείγματα και καλές πρακτικές  ο συγγραφέας πλησιάζει τον αναγνώστη και  πραγματικά  έχει κάτι να του πει. Ο λόγος του διαθέτει αμεσότητα και πειθώ, θέτει σοβαρά ζητήματα, προβληματίζει και ξεσηκώνει τη σκέψη. Οι πρωταγωνιστές τωv ιστοριών του είναι πρόσωπα απλά, καθημερινά, οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας που έχουν μοιραστεί τις αρνητικές, τις θετικές ή παράξενες εμπειρίες τους θέλοντας να βοηθήσουν όσους υποφέρουν.

Σε αυτό το εγχειρίδιο οι ενδιαφερόμενοι «θα βρουν όσα χρειάζονται για να πετύχουν μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση του μυαλού τους». Δεν είναι κάτι εύκολο, ούτε κάτι που γίνεται από τη  μια στιγμή στην άλλη. Η σμίλευση του εαυτού είναι πράγμα επίπονο. Σε αυτό το σημείο ο συγγραφέας τονίζει πόσο σημαντικός είναι ο διαλογισμός  για την εξέλιξη του ατόμου. Λέει χαρακτηριστικά στον επίλογο: «Και κατανοώ απόλυτα γιατί στην Ανατολή εξύψωσαν αυτή την πρακτική στο επίπεδο της θρησκείας, μια και υπάρχουν παντού ναοί και αγάλματα του Βούδα, και γιατί χιλιάδες  μοναχοί αφιερώνουν την ζωή τους στον διαλογισμό».

Η ζωή δεν είναι πάντοτε αρμονική. Έχει σκαμπανεβάσματα, ανατροπές. Όσο πιο σύντομα το αποδεχτούμε αυτό και το διαχειριστούμε έξυπνα, τόσο πιο εύκολα θα καλυτερεύσουμε την ποιότητα της ζωής μας, θα της χαρίσουμε ουσία και διαύγεια. Ο άνθρωπος είναι τρωτός, κάνει διαρκώς λάθη, τα οποία καλό είναι να τα αγαπάει πιο πολύ απ’ ό,τι τα μισεί.

Κλείνω τούτο το σημείωμα με κάτι που έχει ο συγγραφέας βάλει ως μότο στο κεφάλαιο που φέρει τον τίτλο Νιώθω και παρατείνω (σελ. 257) «Aντί να παραπονιόμαστε ή να απορρίπτουμε την εμπειρία, μπορούμε να επιτρέψουμε στην ενέργεια του συναισθήματος να διαπεράσει την καρδιά μας. Αυτό είναι πιο εύκολο να το λες παρά να το πράττεις, αλλά αφορά τον ευγενή τρόπο ζωής.» (Πέμα Τσόντρον)

Η χρήση του blog για εκπαιδευτικούς λόγους




Γράφει η  Ασημίνα Ξηρογιάννη  // 
(Αναδημοσίεσυ από  το Φράκταλ

 

 

 

Οι εποχές έχουν αλλάξει και μεις οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε σε αυτές. Το ποτάμι δε γυρίζει πίσω και μεις χρειάζεται να προχωράμε μπροστά. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που δαιμονοποιούν την τεχνολογία. Αντίθετα, πιστεύω ακράδαντα πως αυτή μπορεί να είναι εξαιρετικά βοηθητική -ακόμα και για εκπαιδευτικούς σκοπούς- αρκεί να την χρησιμοποιήσουμε σωστά.

 

Πιο συγκεκριμένα, θα ξεκινήσω από  μένα μεταφέροντας τα βιώματα και τις εμπειρίες μου από τη χρήση τoυ blog. Ξεκίνησα το 2009 με το Varelaki- σελίδες τέχνης και πολιτισμού (το οποίο λειτουργεί ακόμα και πλέει ελεύθερο στη θάλασσα του διαδικτύου και έχει μεγάλη επισκεψιμότητα. Ανθολογεί  διαρκώς, παρουσιάζει λογοτέχνες, παίρνει συνεντεύξεις, δημιουργεί ανθολογίες, οργανώνει εκδηλώσεις. Το αισθάνομαι κι αυτό ως πνευματικό παιδί μου, όπως και τα βιβλία μου και χαίρομαι για τις γνωριμίες, τις συνεργασίες και τα projects που προέκυψαν με αφορμή αυτό.

Κάποια στιγμή, και αφού έμαθα κι εγώ-ως παιδί της covid εποχής- να χρησιμοποιώ στη δουλειά μου την e-class και την e-me και να έχω διάδραση με τους μαθητές, αποφάσισα να δημιουργήσω εκπαιδευτικά blogs προκειμένου να ανεβάζω υλικό για τα μαθήματά μου. Οι μαθητές μου απλά, έχοντας το σχετικό λινκ, σκέφτηκα πως θα μπορούσαν απλά να μπαίνουν στο αποθετήριο και να το διατρέχουν από τάμπλετ, υπολογιστή, ακόμα και πρόχειρα από το κινητό τους. Έτσι, μια μέρα το υλοποίησα, το εφάρμοσα και είδα με χαρά πως λειτουργεί. Χωρίς κωδικούς τα παιδιά μπορούν να μπαίνουν στα Blogs μου και να ενημερώνονται, να διαβάζουν, να παίρνουν τις σημειώσεις, τα σχόλια, τα μαθήματα.

Το κάθε μάθημα έχει το αποθετήριό του και αποτελεί έναν μικρόκοσμο που εμπλουτίζεται διαρκώς. Κατόπιν δημιούργησα και το προσωπικό μου εκπαιδευτικό ιστολόγιο με γενικότερα θέματα που με αφορούν, όπως τα λογοτεχνικά, αλλά αφορούν και κάποιους συναδέλφους με τους οποίους μοιραζόμαστε κοινά ενδιαφέροντα και ανησυχίες.

Θα ρωτήσει κανείς, είναι απαραίτητο όλοι οι εκπαιδευτικοί να έχουν blog; Αυτό θα το αξιολογήσει ο καθένας για τον εαυτό του. Προσωπικά θεωρώ πως αξίζει. Βέβαια χρειάζεται να αφιερώσεις αρκετές εργατοώρες, αυτό λέει η εμπειρία μου και από το varelaki. Υπάρχει όμως πάντα η ικανοποίηση πως μοιράζεσαι πράγματα, πως ψάχνεις και ανακαλύπτεις διαρκώς. Αποτινάσσεις από πάνω σου την έννοια της στασιμότητας. Γνωρίζεις και τους μαθητές σου ένα μέσο χρήσιμο, τους διδάσκεις κάποια νέα διαδραστικά μέσα, τους μυείς σε έναν νέο κόσμο. Αν κρίνω από τα στατιστικά των blogς, οι μαθητές τα επισκέπτονται, κάτι που σημαίνει πως αξίζει η προσπάθεια.

ΝΕΕΣ ΓΕΝΙΕΣ, ΝΕΟΙ ΣΤΙΧΟΙ: το μέλλον της ποίησης


 

Τη Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2024, στις 18:30, στη σκηνή "Δεν ξεχνώ", σας περιμένουμε στο 52ο Φεστιβάλ Βιβλίου σε μια συζήτηση που διοργανώνει το ΒookSitting για την ποίηση του σήμερα και, κυρίως, για την ποίηση του αύριο.
Θα μιλήσουν ο Παναγιώτης Κάπος, Δρ. Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού, η ποιήτρια Ασημίνα Ξηρογιάννη και η Αλεξία Καλογεροπούλου, ποιήτρια, διευθύντρια BookSitting.
Σας περιμένουμε!