Translate

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ /// ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ




                                                  






 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ


Ευτυχώς για μερικά παιδιά,στα πλαισια του Νέου Σχολείου, το θέατρο μπήκε φέτος στα Δημοτικά Σχολεία της χώρας για τα καλά,αφού σε 800 σχολεία αποτελεί ένα από τα μαθήματα της πρωινής ζώνης.Στα υπόλοιπα παραμένει ένα από τα μαθήματα που συναντάμε στο Ολοήμερο Σχολείο όπως και πριν.Το θέατρο μπήκε στα σχολεία ως το μάθημα της ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ,που το διδάσκουν θεατρολόγοι ή ηθοποιοί!Ξεκίνησα το άρθρο αυτό με το επίρρημα ''ευτυχώς '' για δύο λόγους:Πρώτον γιατί,επιτέλους καταλαβαν κάποιοι ότι δεν γίνεται το θεατρο να μην αποτελεί σχολικό μάθημα σε μια χώρα που στην ουσία γέννησε το θέατρο και κουβαλάει μια τεράστια θεατρική παράδοση και, δεύτερον, γιατί ειναι ένα αντικείμενο που γεμίζει χαρά τα παιδιά,τα απελευθερώνει και συνάμα τα διδάσκει!!Θα σταθώ εδώ σε ένα κομμάτι του μαθήματος της Θεατρικής αγωγής ,που είναι το λεγόμενο Θεατρικό Παιχνίδι. Παιχνίδι, συλλογικό κυρίως, με θεατρικούς κώδικες.Απαιτείται ένας εμψυχωτής και ομάδες παιδιών τις οπόιες καθοδηγε με διάφορες τεχνικέςί!Πρόκειται για μια δημιουργική δραστηριότητα μέσω της οποίας οι μαθητές αποκτούν αυτογνωσία,μαθαίνουν να αποκωδικοποιούν και να ερμηνεύουν εξωτερικά γεγονότα,προσπαθούν να ενταχθούν σε ομάδα και να λειτουργήσουν συλλογικά.Το θεατρικό παιχνίδι ενθαρρύνει το παιδί να εξασκεί την κρίση και κυρίως την φαντασία του μέσα απο πληθος αυτοσχεδιασμών και άλλων ασκήσεων,καθώς επίσης και να προσεγγίζει τη γνώση με έναν τρόπο παιχνιδιάρικο και ακρως διασκεδαστικό.Οι μικροί παίχτες παιζουν [με κανόνες συχνά],εκφράζονται και επικοινωνούν μέσα απο το θέατρο.Τα θεατροπαιχνίδια δεν ειναι μονο για μικρούς,αλλά και για μεγάλους.Για τους ηθοποιούς μπορεί να ειναι τρόπος χαλάρωσης,συγκέντρωσης και εσωτερικής προετοιμασίας πριν από την παράσταση.Για τα παιδιά μπορεί να είναι προσωπική έκφραση,ξεδίπλωμα της φαντασίας,γνωριμία με το σώμα τους,όξυνση της παρατηρητικότητας,της προσοχής και εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.Η θεατρική εμψύχωση εισάγει τα παιδιά μέσα σε έναν κόσμο μυθοπλασίας,τα ωθεί στο συμβολικό παιχνίδι,τα καλεί να αναλάβουν ρόλους,να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα με άλλους,να εξερευνήσουν ,να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τη πραγματικότητα μέσα στην οποία ζουν.Ο εμψυχωτής διευκολύνει τις δράσεις των παιδιών ,δημιουργεί ατμόσφαιρα παιχνιδιου,καλλιεργεί τον θεατρικό διάλογο.Τέλος,σημειώνω τον πολυ σημαντικό ρόλο του θεατρικού παιχνιδιού στην κοινωνικοποίηση του παιδιου.Καταθέτω εδώ την προσωπική μου εμπειρία των οκτών χρόνων ως εμψυχώτρια.Συνάντησα παιδιά που ήταν ''κλειστά''ή ''επιθετικά ''ή '' αντικοινωνικά '' στις πρώτες συναντήσεις...και μετά άλλαξαν μαγικά σχεδόν.''Ανοιξαν'', έκαναν φίλους,συμμετείχαν στην ομάδα καλύτερα,άρχισαν να σέβονται τους κανόνες του παιχνιδιού,'αρχισαν ακόμα να εκφράζουν δυνατά τη σκέψη τους και να εχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση....Μεσα από τη μεταμορφωση .....απελευθερώθηκαν δυναμικά και ουσιαστικά ανακάλυψαν και δήλωσαν την ταυτότητά τους με θάρρος!


ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ
Θεατρολόγος-συγγραφέας