«Το Θέατρο στο σχολείο: μια αναγκαιότητα για ένα σχολείο ουσίας»
Ημερίδα και θεατρικά εργαστήρια για παιδιά αλλά και για γονείς
Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017, 10 π.μ. – 2 μ.μ.
Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ., Εξαδακτύλου 8 με Μακρυγιάννη 20
Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ., Εξαδακτύλου 8 με Μακρυγιάννη 20
Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΖΕΙ, ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΝΑ ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ
Μαθητής της Δ’ τάξης
Μαθητής της Δ’ τάξης
• Πόσο καλλιεργείται η αισθητική στο σύγχρονο σχολείο;
• Αρκούν τα «κλασικά» μαθήματα για την αντιμετώπιση κοινωνικών θεμάτων και προβλημάτων, όπως η ανεργία, ο εκφοβισμός, η ξενοφοβία;
• Πόσες ώρες την ημέρα μπορεί ένα παιδί να είναι καθισμένο σε μια ξύλινη καρέκλα;
Πριν από ένα χρόνο, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου αλλά και την κατάργηση του μαθήματος από την Ε΄ και την ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού, συλλέχθηκαν κείμενα μαθητών και μαθητριών για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Η ανάγκη να μοιραστούμε το υλικό αυτό, μας έκανε να διοργανώσουμε αυτή την ημερίδα, η οποία πλαισιώνεται από επιστημονικές εισηγήσεις, παρουσίαση καλών πρακτικών/μαθημάτων από συναδέλφους θεατρολόγους, καταθέσεις εμπειρίας από δασκάλους και διευθυντές αλλά και τους ίδιους τους μαθητές μας. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν και βιωματικά εργαστήρια που απευθύνονται σε παιδιά Δημοτικού αλλά και ένα εργαστήριο για τους γονείς τους. Στόχος μας είναι να συνδυάσουμε τις φωνές των «ειδικών» με αυτές όσων βιώνουν καθημερινά τα οφέλη του θεάτρου στην εκπαίδευση και να τονίσουμε την αναγκαιότητα του μαθήματος στο σύγχρονο σχολείο.
Σας προσκαλούμε να συναντηθούμε γονείς, εκπαιδευτικοί και παιδιά και να ενημερωθούμε, να ανταλλάξουμε εμπειρίες και να αναζητήσουμε τρόπους ανάδειξης της σημασίας του θεάτρου στο σχολείο.
Το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής βρίσκεται ήδη εδώ και μία δεκαπενταετία στο σχολείο, και κυρίως στις τάξεις του Δημοτικού. Παρόλη την πολύχρονη παρουσία του, υπάρχουν στιγμές που προσπαθεί ακόμα να αποδείξει την αξία της ύπαρξής του. Τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία του στα σχολεία ολοένα και συρρικνώνεται. Μετά την κατάργησή του στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, η θέση του μαθήματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υποβαθμίστηκε, ενώ είναι σχεδόν ανύπαρκτο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι πολλά: τι γίνεται με την θεατρική εκπαίδευση των παιδιών μετά την ηλικία των δέκα ετών; Ποια εργαλεία μάθησης διασφαλίζουν πλέον την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της καλλιέργειας της συνείδησης του ενεργού πολίτη, της ανθρωπιστικής παιδείας για τα παιδιά δέκα ετών και άνω; Τι γίνεται με την βιωματική μάθηση μετά την Δ’ Δημοτικού;
Ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. με τη διοργάνωση της ημερίδας αυτής, επιθυμεί να αναδείξει τον ουσιαστικό ρόλο του θεάτρου στα σχολεία ως ένα δυναμικό μέσο μάθησης που οδηγεί τα παιδιά σε μια πορεία κατανόησης του εαυτού τους και του κόσμου γύρω τους. Μέσα από τη διδασκαλία του θεάτρου, τα παιδιά αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες, όπως ενσυναίσθηση, συνεργασία, αυτοπεποίθηση, πρωτοβουλία και ετοιμότητα στη λήψη αποφάσεων, αναγνώριση συναισθημάτων, αντιμετώπιση της συστολής, ετοιμότητα στο λόγο, υπευθυνότητα, ανάληψη διαφορετικών ρόλων, καλλιεργώντας ταυτόχρονα το καλλιτεχνικό και αισθητικό τους κριτήριο. Οι δεξιότητες αυτές είναι αναγκαίες για τη διεύρυνση των ικανοτήτων συσχετισμού με άλλα άτομα σε κοινωνικό επίπεδο και προετοιμάζουν τον νεαρό πολίτη για τις ευθύνες που θα αναλάβει αργότερα στην ενήλικη ζωή του κάνοντάς τον πιο ευπροσάρμοστο και ικανό να εργάζεται ομαδικά. Αυτές συνιστούν ικανότητες που διευρύνουν τη συναισθηματική και κοινωνική του νοημοσύνη, στοιχεία απαραίτητα για επαγγελματική επιτυχία και κοινωνική άνοδο.
Η ημερίδα απευθύνεται σε συναδέλφους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, στους γονείς των μαθητών και των μαθητριών μας, αλλά και σε όποιον ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο και τη θέση του θεάτρου στη σημερινή εκπαίδευση. Τα εργαστήρια απευθύνονται σε παιδιά δημοτικού (και των έξι τάξεων) και σε γονείς.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, έχει προβλεφθεί δημιουργική απασχόληση για τα παιδιά δημοτικού, την ώρα που οι γονείς τους θα παρακολουθούν τις εισηγήσεις.
Ακολουθεί το Πρόγραμμα και τα Βιογραφικά των Εισηγητών.
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Χώρος: Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ., Εξαδακτύλου 8 με Μακρυγιάννη 20, 1ος και 2ος όροφος
Πληροφορίες: thea_apof@yahoo.gr, τηλ. 6937618382
Facebook: Θεατρική Αγωγή σε όλες τις τάξεις του σχολείου
Facebook: Απόφοιτοι Τμ.Θεάτρου
Τηλέφωνο για συμμετοχή στα εργαστήρια: 6972844681
• Αρκούν τα «κλασικά» μαθήματα για την αντιμετώπιση κοινωνικών θεμάτων και προβλημάτων, όπως η ανεργία, ο εκφοβισμός, η ξενοφοβία;
• Πόσες ώρες την ημέρα μπορεί ένα παιδί να είναι καθισμένο σε μια ξύλινη καρέκλα;
Πριν από ένα χρόνο, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου αλλά και την κατάργηση του μαθήματος από την Ε΄ και την ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού, συλλέχθηκαν κείμενα μαθητών και μαθητριών για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Η ανάγκη να μοιραστούμε το υλικό αυτό, μας έκανε να διοργανώσουμε αυτή την ημερίδα, η οποία πλαισιώνεται από επιστημονικές εισηγήσεις, παρουσίαση καλών πρακτικών/μαθημάτων από συναδέλφους θεατρολόγους, καταθέσεις εμπειρίας από δασκάλους και διευθυντές αλλά και τους ίδιους τους μαθητές μας. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν και βιωματικά εργαστήρια που απευθύνονται σε παιδιά Δημοτικού αλλά και ένα εργαστήριο για τους γονείς τους. Στόχος μας είναι να συνδυάσουμε τις φωνές των «ειδικών» με αυτές όσων βιώνουν καθημερινά τα οφέλη του θεάτρου στην εκπαίδευση και να τονίσουμε την αναγκαιότητα του μαθήματος στο σύγχρονο σχολείο.
Σας προσκαλούμε να συναντηθούμε γονείς, εκπαιδευτικοί και παιδιά και να ενημερωθούμε, να ανταλλάξουμε εμπειρίες και να αναζητήσουμε τρόπους ανάδειξης της σημασίας του θεάτρου στο σχολείο.
Το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής βρίσκεται ήδη εδώ και μία δεκαπενταετία στο σχολείο, και κυρίως στις τάξεις του Δημοτικού. Παρόλη την πολύχρονη παρουσία του, υπάρχουν στιγμές που προσπαθεί ακόμα να αποδείξει την αξία της ύπαρξής του. Τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία του στα σχολεία ολοένα και συρρικνώνεται. Μετά την κατάργησή του στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, η θέση του μαθήματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υποβαθμίστηκε, ενώ είναι σχεδόν ανύπαρκτο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι πολλά: τι γίνεται με την θεατρική εκπαίδευση των παιδιών μετά την ηλικία των δέκα ετών; Ποια εργαλεία μάθησης διασφαλίζουν πλέον την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της καλλιέργειας της συνείδησης του ενεργού πολίτη, της ανθρωπιστικής παιδείας για τα παιδιά δέκα ετών και άνω; Τι γίνεται με την βιωματική μάθηση μετά την Δ’ Δημοτικού;
Ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. με τη διοργάνωση της ημερίδας αυτής, επιθυμεί να αναδείξει τον ουσιαστικό ρόλο του θεάτρου στα σχολεία ως ένα δυναμικό μέσο μάθησης που οδηγεί τα παιδιά σε μια πορεία κατανόησης του εαυτού τους και του κόσμου γύρω τους. Μέσα από τη διδασκαλία του θεάτρου, τα παιδιά αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες, όπως ενσυναίσθηση, συνεργασία, αυτοπεποίθηση, πρωτοβουλία και ετοιμότητα στη λήψη αποφάσεων, αναγνώριση συναισθημάτων, αντιμετώπιση της συστολής, ετοιμότητα στο λόγο, υπευθυνότητα, ανάληψη διαφορετικών ρόλων, καλλιεργώντας ταυτόχρονα το καλλιτεχνικό και αισθητικό τους κριτήριο. Οι δεξιότητες αυτές είναι αναγκαίες για τη διεύρυνση των ικανοτήτων συσχετισμού με άλλα άτομα σε κοινωνικό επίπεδο και προετοιμάζουν τον νεαρό πολίτη για τις ευθύνες που θα αναλάβει αργότερα στην ενήλικη ζωή του κάνοντάς τον πιο ευπροσάρμοστο και ικανό να εργάζεται ομαδικά. Αυτές συνιστούν ικανότητες που διευρύνουν τη συναισθηματική και κοινωνική του νοημοσύνη, στοιχεία απαραίτητα για επαγγελματική επιτυχία και κοινωνική άνοδο.
Η ημερίδα απευθύνεται σε συναδέλφους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, στους γονείς των μαθητών και των μαθητριών μας, αλλά και σε όποιον ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο και τη θέση του θεάτρου στη σημερινή εκπαίδευση. Τα εργαστήρια απευθύνονται σε παιδιά δημοτικού (και των έξι τάξεων) και σε γονείς.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, έχει προβλεφθεί δημιουργική απασχόληση για τα παιδιά δημοτικού, την ώρα που οι γονείς τους θα παρακολουθούν τις εισηγήσεις.
Ακολουθεί το Πρόγραμμα και τα Βιογραφικά των Εισηγητών.
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Χώρος: Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ., Εξαδακτύλου 8 με Μακρυγιάννη 20, 1ος και 2ος όροφος
Πληροφορίες: thea_apof@yahoo.gr, τηλ. 6937618382
Facebook: Θεατρική Αγωγή σε όλες τις τάξεις του σχολείου
Facebook: Απόφοιτοι Τμ.Θεάτρου
Τηλέφωνο για συμμετοχή στα εργαστήρια: 6972844681
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
9.00 – 10.00 Προσέλευση – εγγραφές
10.00 – 12.00 Εισηγήσεις – Ομιλίες – Συζήτηση
Χαιρετισμοί:
Χαρά Λιόλιου, Πρόεδρος ΔΣ Συλλόγου Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Ιάκωβος Ποταμιάνος, Πρόεδρος Τμήματος Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Μαράια Γαλιατσάτου, Θεατρολόγος-Εκπαιδευτικός, Έφορος Δημοσίων Σχέσεων Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων.
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου, Συντονίστρια Γραφείου Β. Ελλάδας Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Εισηγήσεις – Ομιλίες:
«Το θέατρο στο σχολείο: πάλι τα αυτονόητα». Νικηφόρος Παπανδρέου, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ/Τμήμα Θεάτρου.
«Το σχολικό θέατρο το έβλεπα από χίλιες απόψεις». Άβρα Αυδή, φιλόλογος, θεατροπαιδαγωγός.
«Ένα αναπάντεχο voicemail από τη M.S.» Γιώργος Φράγκογλου, φιλόλογος.
«Θέατρο στην εκπαίδευση. Θέατρο ή εκπαίδευση;» Τάσος Αγγελόπουλος, Διδάκτορας Θεατρολογίας, Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.
«Διδασκαλία, κοινωνική παρέμβαση και θεατροπαιδαγωγική: Η εμπειρία μιας διαπολιτισμικής τάξης δημοτικού σχολείου». Μάρθα Κατσαρίδου, Θεατροπαιδαγωγός, Ε.Ε.Π., Τμήμα Θεάτρου, Α.Π.Θ.
«Πολλά είναι τα θαύματα· πιο θαύμα από τον άνθρωπο, κανένα»: ένας διατμηματικός μαραθώνιος θεατρικών αυτοσχεδιασμών. Μαρία Φράγκου, εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής.
«Η Θεατρική Αγωγή στο Σχολείο» Φρόσω Λαζαρέλη, δασκάλα 4ου ΔΣ Κορδελιού Ευόσμου.
«Σχολείο χωρίς θεατρική αγωγή;» Βάνα Βουρτσάκη, διευθύντρια σε Δημοτικό Σχολείο – Σκηνοθέτης. «Το θέατρο ως μέσο καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας των μαθητών στην Πέμπτη και Έκτη Δημοτικού – ενδεικτικές δράσεις σε δημοτικά σχολεία της Ρόδου» Κωνσταντίνος Χατζηκώστας, θεατρολόγος, ΜΑ.
Συζήτηση
12.00 – 14.00 Εργαστήρια
Εργαστήριο για παιδιά Α, Β, Γ Δημοτικού: «Κάποτε στην Ισπεπονία…»: Ένα θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο βασισμένο στο κείμενο του ανθολογίου «Η θλιμμένη αγελάδα» του Ευγένιου Τριβιζά με θέμα την εκμετάλλευση των ζώων.
Εμψυχώτριες: οι φοιτήτριες του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ Χριστίνα Δαδίνου, Αλεξάνδρα Ιγνατίδου, Ιωάννα Κανελλοπούλου, Χρυσή Λαγγίδου, Ελένη Μαβίδου.
Εργαστήριο για παιδιά Δ, Ε, ΣΤ Δημοτικού: «Το ταξίδι της Βαγγελίτσας στις μουσικές του κόσμου»: Ένα θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο βασισμένο στο κείμενο του Ανθολογίου ”Η Βαγγελίτσα» της Έλλης Αλεξίου με στόχο τη χρήση της μουσικής ως εναλλακτικό κοινωνικό μέσο και ως μέσο προσέγγισης της διαφορετικότητας.
Εμψυχωτές: οι φοιτητές του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ Κατερίνα Μητροπούλου, Ζωή Μυλωνάκη, Μύριαμ Αρτζανίδου, Αρετή Πολυμενίδη, Ελένη Τσόνα, Αλεξάνδρα Χουχουλιδάκη, Δημήτρης Καπετάνιος, Δημήτρης Λώλης.
Εργαστήριο για γονείς παιδιών Δημοτικού: «Γονείς… παίζουμε θέατρο;» Το εργαστήριο, που έχει βιωματικό χαρακτήρα, απευθύνεται σε γονείς παιδιών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το εργαστήριο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε οι γονείς να πάρουν μια γεύση από αυτό που συμβαίνει στην τάξη στο μάθημα αυτό. Με απλά λόγια: τι κάνουμε με τα παιδιά στη θεατρική αγωγή; Μέσα από μια σειρά ασκήσεων, παιχνιδιών και θεατρικών τεχνικών επιχειρούμε να αναδείξουμε ποιοι είναι οι στόχοι μας, ποια τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε, ποιο το εκπαιδευτικό κλίμα που επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μέσα στην τάξη. Αφήνοντας στην άκρη τη θεωρία περνάμε στην πράξη και προσκαλούμε τους γονείς να γνωρίσουν από κοντά τι είναι επιτέλους αυτή η Θεατρική Αγωγή!
Εμψυχώτριες: οι Ευαγγελία Σταμάτη και Ειρήνη Παπαδοπούλου, θεατροπαιδαγωγοί.
Χαρά Λιόλιου, Πρόεδρος ΔΣ Συλλόγου Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Ιάκωβος Ποταμιάνος, Πρόεδρος Τμήματος Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Μαράια Γαλιατσάτου, Θεατρολόγος-Εκπαιδευτικός, Έφορος Δημοσίων Σχέσεων Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων.
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου, Συντονίστρια Γραφείου Β. Ελλάδας Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Εισηγήσεις – Ομιλίες:
«Το θέατρο στο σχολείο: πάλι τα αυτονόητα». Νικηφόρος Παπανδρέου, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ/Τμήμα Θεάτρου.
«Το σχολικό θέατρο το έβλεπα από χίλιες απόψεις». Άβρα Αυδή, φιλόλογος, θεατροπαιδαγωγός.
«Ένα αναπάντεχο voicemail από τη M.S.» Γιώργος Φράγκογλου, φιλόλογος.
«Θέατρο στην εκπαίδευση. Θέατρο ή εκπαίδευση;» Τάσος Αγγελόπουλος, Διδάκτορας Θεατρολογίας, Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.
«Διδασκαλία, κοινωνική παρέμβαση και θεατροπαιδαγωγική: Η εμπειρία μιας διαπολιτισμικής τάξης δημοτικού σχολείου». Μάρθα Κατσαρίδου, Θεατροπαιδαγωγός, Ε.Ε.Π., Τμήμα Θεάτρου, Α.Π.Θ.
«Πολλά είναι τα θαύματα· πιο θαύμα από τον άνθρωπο, κανένα»: ένας διατμηματικός μαραθώνιος θεατρικών αυτοσχεδιασμών. Μαρία Φράγκου, εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής.
«Η Θεατρική Αγωγή στο Σχολείο» Φρόσω Λαζαρέλη, δασκάλα 4ου ΔΣ Κορδελιού Ευόσμου.
«Σχολείο χωρίς θεατρική αγωγή;» Βάνα Βουρτσάκη, διευθύντρια σε Δημοτικό Σχολείο – Σκηνοθέτης. «Το θέατρο ως μέσο καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας των μαθητών στην Πέμπτη και Έκτη Δημοτικού – ενδεικτικές δράσεις σε δημοτικά σχολεία της Ρόδου» Κωνσταντίνος Χατζηκώστας, θεατρολόγος, ΜΑ.
Συζήτηση
12.00 – 14.00 Εργαστήρια
Εργαστήριο για παιδιά Α, Β, Γ Δημοτικού: «Κάποτε στην Ισπεπονία…»: Ένα θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο βασισμένο στο κείμενο του ανθολογίου «Η θλιμμένη αγελάδα» του Ευγένιου Τριβιζά με θέμα την εκμετάλλευση των ζώων.
Εμψυχώτριες: οι φοιτήτριες του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ Χριστίνα Δαδίνου, Αλεξάνδρα Ιγνατίδου, Ιωάννα Κανελλοπούλου, Χρυσή Λαγγίδου, Ελένη Μαβίδου.
Εργαστήριο για παιδιά Δ, Ε, ΣΤ Δημοτικού: «Το ταξίδι της Βαγγελίτσας στις μουσικές του κόσμου»: Ένα θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο βασισμένο στο κείμενο του Ανθολογίου ”Η Βαγγελίτσα» της Έλλης Αλεξίου με στόχο τη χρήση της μουσικής ως εναλλακτικό κοινωνικό μέσο και ως μέσο προσέγγισης της διαφορετικότητας.
Εμψυχωτές: οι φοιτητές του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ Κατερίνα Μητροπούλου, Ζωή Μυλωνάκη, Μύριαμ Αρτζανίδου, Αρετή Πολυμενίδη, Ελένη Τσόνα, Αλεξάνδρα Χουχουλιδάκη, Δημήτρης Καπετάνιος, Δημήτρης Λώλης.
Εργαστήριο για γονείς παιδιών Δημοτικού: «Γονείς… παίζουμε θέατρο;» Το εργαστήριο, που έχει βιωματικό χαρακτήρα, απευθύνεται σε γονείς παιδιών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το εργαστήριο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε οι γονείς να πάρουν μια γεύση από αυτό που συμβαίνει στην τάξη στο μάθημα αυτό. Με απλά λόγια: τι κάνουμε με τα παιδιά στη θεατρική αγωγή; Μέσα από μια σειρά ασκήσεων, παιχνιδιών και θεατρικών τεχνικών επιχειρούμε να αναδείξουμε ποιοι είναι οι στόχοι μας, ποια τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε, ποιο το εκπαιδευτικό κλίμα που επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μέσα στην τάξη. Αφήνοντας στην άκρη τη θεωρία περνάμε στην πράξη και προσκαλούμε τους γονείς να γνωρίσουν από κοντά τι είναι επιτέλους αυτή η Θεατρική Αγωγή!
Εμψυχώτριες: οι Ευαγγελία Σταμάτη και Ειρήνη Παπαδοπούλου, θεατροπαιδαγωγοί.
Στο χώρο θα λειτουργεί έκθεση με κείμενα και σκέψεις παιδιών Δημοτικού για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής και οπτικοακουστικό υλικό από μαθήματα θεατρικής αγωγής.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ
Νικηφόρος Παπανδρέου Σπούδασε Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Paris-III. Καθηγητής της Θεατρολογίας στο ΑΠΘ, αρχικά στο Τμήμα Φιλολογίας και στη συνέχεια στο Τμήμα Θεάτρου, από όπου συνταξιοδοτήθηκε το 2008. Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» (1979 κ.ε.).
Άβρα Αυδή Η Άβρα Αυδή είναι φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός. Υπηρέτησε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1982-2011), ενώ παράλληλα δίδαξε «Γλωσσικές ασκήσεις» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ. (1990-94), τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και «Το θέατρο στο σχολείο» στο Τμήμα Θεάτρου, Α.Π.Θ. επί 15 έτη (2001-2016), καθώς και σε πολυπληθή επιμορφωτικά σεμινάρια. Δημοσίευσε ποικίλα άρθρα για τη γλωσσική διδασκαλία και τη θεατρική αγωγή και συμμετείχε στη συγγραφή των παρακάτω ομαδικών έργων: Εγχειρίδια «Έκφραση-Έκθεση» για το λύκειο και συνοδευτικά βιβλία καθηγητή (1985-89), Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα (1998), ψηφιακό έργο ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΓΛΩΣΣΑ (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 2017). Συνέγραψε με τη Μελίνα Χατζηγεωργίου το βιβλίο «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση.48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής».
Γιώργος Φράγκογλου Ο Γιώργος Φράγκογλου είναι φιλόλογος στη δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση. Ασχολείται, όμως, ποικιλοτρόπως και με το θέατρο.
Τάσος Αγγελόπουλος Διδάκτορας του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. Εχει διδάξει το μάθημα «Θεατρικό Παιχνίδι» στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. και στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής ΑΤΕΙΘ. Εκπαιδευτικός και σκηνοθέτης, έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις μέσα στη σχολική τάξη, θεάτρου δρόμου και κουκλοθεάτρου με τη θεατρική ομάδα «ΠΑΠΑΛΑΝΓΚΙ». Εχει εμψυχώσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Το βιβλίο του Παίζοντας θέατρο. Ασκήσεις και παιχνίδια για τη θεατρική αγωγή κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σοφία». Διδάκτορας του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. Έχει διδάξει το μάθημα «Θεατρικό Παιχνίδι» στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. και στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής ΑΤΕΙΘ. Εκπαιδευτικός και σκηνοθέτης, έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις μέσα στη σχολική τάξη, θεάτρου δρόμου και κουκλοθεάτρου με τη θεατρική ομάδα «ΠΑΠΑΛΑΝΓΚΙ». Έχει εμψυχώσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Το βιβλίο του Παίζοντας θέατρο. Ασκήσεις και παιχνίδια για τη θεατρική αγωγή κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σοφία».
Μάρθα Κατσαρίδου Η Μάρθα Κατσαρίδου διδάσκει θεατροπαιδαγωγικά μαθήματα στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. (Ε.Ε.Π). Σπούδασε παιδαγωγικά στο Α.Π.Θ., υποκριτική στο Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης και Θέατρο στην Εκπαίδευση στο Goldsmith’s College, University of London (MA). Η διδακτορική της διατριβή (Π.Τ.Δ.Ε., Α.Π.Θ., 2011) πραγματεύεται τη διδασκαλία της λογοτεχνίας μέσα από το θέατρο. Δίδαξε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2003-2017), «Θεατρικό Παιχνίδι» στο Αλεξάνδρειο Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης (2014-2017) και είναι μέλος Σ.Ε.Π. στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι συγγραφέας μιας μονογραφίας και άρθρων για το θέατρο στην εκπαίδευση σε διεθνή περιοδικά.
Μαρία Φράγκου Αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου, απέκτησε τον μεταπτυχιακό της τίτλο στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου στο Physical Theatre με την υποστήριξη της υποτροφίας της Μελίνας Μερκούρη. Υπότροφος της Fulbright, μετεκπαιδεύτηκε στην υποκριτική στη Νέα Υόρκη. Εργάστηκε επί σειρά ετών στο θέατρο. Το 2011 απέκτησε μια κόρη, και ξεκίνησε να εργάζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου απασχολείται μέχρι σήμερα. Δημιούργησε το διατμηματικό παιχνίδι «πολλά είναι τα θαύματα· πιο θαύμα από τον άνθρωπο, κανένα» στο 3ο Δ.Σ. Διαβατών, το 2013.
Βάνα Βουρτσάκη Η Βουρτσάκη Βάνα είναι Διευθύντρια σε Δημοτικό Σχολείο της Πυλαίας-Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Μυτιλήνης, κατέχει πτυχίο του Διδασκαλείου Θεσσαλονίκης «Δημήτρης Γληνός», της ΣΕΛΔΕ και μεταπτυχιακό τίτλο της Παιδαγωγικής Σχολής Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Επίσης είναι κάτοχος πτυχίου της Σχολής Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση τη σκηνοθεσία. Πήρε μέρος ως επιμορφώτρια σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπ/σης, αγωγής υγείας, διαθεματικών προγραμμάτων, θεατρικού παιχνιδιού και εκπαιδευτικού δράματος. Είναι ιδρυτικό μέλος του Διθύραμβου εξ αμάξης της θεατρικής ομάδας εκπαιδευτικών του Ν. Θεσσαλονίκης. Συμμετείχε στην ερευνητική ομάδα για τη συγγραφή του βιβλίου Τσιάκαλος, Γ. Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης, Ελ. Γράμματα, 2000 και στη συγγραφική ομάδα του βιβλίου Tα Νέα αναλυτικά Προγράμματα και οι Εκπαιδευτικοί, ΙΠΕΜ, 2006. Έχει γράψει άρθρα σε περιοδικά με θέμα την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και τη μέθοδο πρότζεκτ.
Μαρία Φράγκου Αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου, απέκτησε τον μεταπτυχιακό της τίτλο στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου στο Physical Theatre με την υποστήριξη της υποτροφίας της Μελίνας Μερκούρη. Υπότροφος της Fulbright, μετεκπαιδεύτηκε στην υποκριτική στη Νέα Υόρκη. Εργάστηκε επί σειρά ετών στο θέατρο. Το 2011 απέκτησε μια κόρη, και ξεκίνησε να εργάζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου απασχολείται μέχρι σήμερα. Δημιούργησε το διατμηματικό παιχνίδι «πολλά είναι τα θαύματα· πιο θαύμα από τον άνθρωπο, κανένα» στο 3ο Δ.Σ. Διαβατών, το 2013.
Κωνσταντίνος Χατζηκώστας Απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2007) και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό» του Πανεπιστημίου Αιγαίου (2014). Το 2010, ξεκίνησε να εργάζεται ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός θεατρικής αγωγής σε δημοτικά σχολεία της Ρόδου, ολοκληρώνοντας, παράλληλα και τις μεταπτυχιακές του σπουδές. Από το 2015 ζει στη Θεσσαλονίκη, όπου εργάζεται ως εκπαιδευτικός σε δημοτικά σχολεία, ενώ ασχολείται και με δράσεις για την προώθηση της φιλαναγνωσίας σε παιδικές βιβλιοθήκες, μέσω του Θεάτρου, σε συνεργασία με την εικαστικό Μαργαρίτα Πατσίκα.
Ειρήνη Παπαδοπούλου Φιλόλογος και Θεατρολόγος με μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Παιδαγωγική του Θεάτρου. Εργάζεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση διδάσκοντας το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Έχει διδάξει υποκριτική σε παιδιά και εφήβους. Έχει επίσης υλοποιήσει πολλά θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα σε δήμους, βιβλιοθήκες και μουσεία.
Ευαγγελία Σταμάτη Γεννήθηκε στο Δασοχώρι Γρεβενών το 1975. Από το 1994 ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. καθώς και του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Εργάζεται ως νηπιαγωγός από το 2000. Από το 2000 είναι μέλος της κουκλοθεατρικής ομάδας Hocus Pocus, που, για αρκετά χρόνια ανέβαζε παραστάσεις μαύρου θεάτρου, ενώ τα τελευταία χρόνια στις παραστάσεις της χρησιμοποιεί μείξη διαφόρων θεατρικών τεχνικών (αφήγηση, μάσκα, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών κ.α.). Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων που αφορούν στην παιδαγωγική του θεάτρου. Επίσης, έχει συμμετάσχει ως εμψυχώτρια σε εργαστήρια ενηλίκων αλλά και παιδιών που αφορούν στην τεχνική του μαύρου θεάτρου. Είναι ιδρυτικό μέλος της παιδικής θεατρικής ομάδας Δασοχωρίου «Θεάτρελλοι».
****
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου