Translate

Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2016

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ /// ΤΟ VARELAKI ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ /// ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ 2016












 Ο τυφλός επισκέπτης

Παναγιώτης Αρβανίτης

Γαβριηλίδης, 2016
54 σελ.

 

***

 

Ο Αρβανίτης δίνει μαθήματα  ποιητικής οικονομίας. Τα (πεζο)ποιήματά του  διαθέτουν  πύκνωση που λειτουργεί .Πύκνωση ικανή στην πραγμάτωση και ενός άρτιου αισθητικού αποτελέσματος  που αγγίζει λεπτές χορδές της αναγνωστικής ευαισθησίας. Εξαιρετικό το τελευταίο πεζό ποίημα της ενότητας που φέρει τον τίτλο ‘’Le spleen de Berlin’’ και ξεκινάει ως εξής:’’H ποίηση είναι ένα μπαρ στο Βερολίνο’’. Μέσα από την εξαίσια αλληγορία δίνει το στίγμα της καλής ποίησης ,καθώς και της ποιητικής λειτουργίας στο σύνολό της. Το ποίημα να΄ ναι δεόντως  αφαιρετικό, ,να μην κουράζει .Ούτε να γίνεται φορτικό. Να είναι άχρονο. Να  συμπυκνώνει στο τώρα όλες τις χρονικές βαθμίδες. Να θέλει οπωσδήποτε κάτι να πει στον αναγνώστη. Να διαθέτει ιδιόλεκτο, να ξεχωρίζει.(Ασημίνα Ξηρογιάννη)

                                             

Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι



Κατερίνα Αγγελάκη - Ρουκ

Εκδόσεις Καστανιώτη, 2016
80 σελ.



Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι. Το τελευταίο βιβλίο της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Τρεις πράξεις. Μετά ένα ιντερμέδιο. Και μετά η τέταρτη πράξη. Και πάλι ιντερμέδιο. Η πέμπτη πράξη, ιντερμέδιο, η έκτη πράξη. Μονόλογοι, αλλά διάλογοι με τον εαυτό. Διάλογοι με τον πόνο, με το χρόνο, με τη θλίψη, με τη μοναξιά, την υποκρισία, με τον καθρέφτη. Δεν μπορούμε παρά να το δούμε ως ένα ενιαίο σύνολο που διαθέτει θεατρικότητα και το χαρακτηρίζει έντονη φιλοσοφική χροιά.( http://diastixo.gr/kritikes/ellinikipezografia/5896-tis-monaksias-diprosopoi-monologoi)

****







Περί τρέλας



Αντονέν Αρτώ, Βιρτζίνια Γουλφ, Φρήντριχ Νίτσε, Έντγκαρ Άλαν Πόε, Μαίρη Σέλλεϋ
μετάφραση: Λαμπριάνα Οικονόμου, Μιχάλης Παπαντωνόπουλος

Κοβάλτιο, 2016
128 σελ.


  Εξαιρετικό πρωτότυπο, καλαίσθητο και μελετημένο βιβλίο που αξίζει κάποιος να το έχει στη βιβλιοθήκη του. Ωραίες, στρωτές, λειτουργικές μεταφράσεις, πλούσιες κατατοπιστικές σημειώσεις, άκρως ενδιαφέρον θέμα για τους λάτρεις της ιστορίας της λογοτεχνίας και όχι μόνο.( http://fractalart.gr/peri-trelas/)




****



















Αγάπη σαν ακολασία



Γιώργος Χειμωνάς
ανθολόγηση: Αργύρης Παλούκας

Κριτική, 2016
128 σελ.





 Η επιλογή των αποσπασμάτων από τον ανθολόγο είναι καίρια και καθοριστική αναφορικά με ό,τι θα εισπράξουμε από το πολύτιμο έργο του ανθολογούμενου.Δημιουργεί το κλίμα εκείνο που θα αγγίξει τον αναγνώστη με τρόπο ώστε να εισχωρήσει πρόθυμα σε αυτό το ιδιάζον φιλτράρισμα του κόσμου που μόνο ο Χειμωνάς ξέρει να μας χαρίζει.Υπάρχει συγκίνηση καρφωμένη ανάμεσα στα πυκνά νοήματα.Συγκίνηση γνήσια, πασπαλισμένη με αρκετή σιωπή και  διαποτισμένη με μπόλικη μοναξιά Γνήσια,ατόφια.Επειδή δεν γίνεται καμιά χρήση συγγραφικών τεχνασμάτων,απουσιάζουν οι διάλογοι,υπάρχει  κάτι ουσιαστικό που ταλαντεύεται πάντα ανάμεσα στον συγγραφέα και τον αναγνώστη.Νιώθεις ότι τίποτα δεν είναι ψέμα.'Οτι όλα μπορούν να είναι αληθινά στην πραγματικότητα που ο Γιώργος Χειμωνάς προτείνει.Ο μυημένος στη γραφή του Χειμωνά ,θα πάρει λοιπόν πολλαπλές συγκινήσεις.Ο αμύητος θα σοκαριστεί από κάτι που δεν θα μπορέσει αμέσως να προσδιορίσει ακριβώς,από κάτι που τον υπερβαίνει,αλλά θα απολαύσει εν τέλει τα ερεθίσματα τα  οποία αυτό  θα του προσφέρει. ( http://varelaki.blogspot.gr/2016/11/blog-post_19.html

*****



   





Τζογάρει η ποίηση στο μοίρασμα


Αντώνης Αντωνάκος, Βάσος Γεώργας

Bibliotheque, 2016
180 σελ.



Διαφορετικού ύφους γραφές, που όμως άνετα συνδιαλέγονται.Γραφές με σώμα ,αλλά  κυρίως με ψυχή. 

****







Φιλιά στη γη



Ελένη Κοσμά

Πόλις, 2016
24 σελ.


Άρτιο ποιητικό αποτέλεσμα.



******







Περί λόγου, τέχνης και ζωής


Κείμενα στο New Yorker

George Steiner
επιμέλεια: Robert Boyers
μετάφραση: Γιώργος Λαμπράκος

Εκδόσεις Πατάκη, 2016
505 σελ.




H λαμπρότητα του πνεύματος και η επινοητικότητα του στοχασμού του Στάινερ αναδεικνεύονται μέσα από τα δοκίμια .Εξαιρετικό.


*****



Οι χυδαίες ορχιδέες



Έλενα Μαρούτσου

Κίχλη, 2015
384 σελ.



Διηγήματα.'Εντονος ερωτισμός σε συνδυασμό με παράδοξα παιχνίδια διακειμενικότητας και ωραία αφηγηματική τεχνική δίνουν ένα εκρηκτικό και εξαιρετικά ενδιαφέρον αποτέλεσμα σε κάθε απαιτητικό αναγνώστη.


*Επιμέλεια :Aσημίνα Ξηρογιάννη