Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Σάββατο 16 Απριλίου 2016

ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ /// ΑΛΕΠΟΥ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ /// ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ



                                         
 
Αλεπού στον αυτοκινητόδρομο


Χαρίλαος Νικολαΐδης

Μελάνι, 2015
48 σελ.

 


ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ


 




                   Κρατώ στα χέρια μου το πρώτο βιβλίο που εξέδωσε ο Χαρίλαος Νικολαΐδης,γεννηθείς το 1986.Ακούγοντας τον τίτλο και μόνο δεν σου περνά από το μυαλό ότι πρόκειται για βιβλίο ποίησης.Ο τίτλος ''αλεπού στον αυτοκινητόδρομο'' σε παραπέμπει κάπου αλλού.Κι όμως,από τον τίτλο ακόμα ο  Νικολαΐδης περιπαίζει τον αναγνώστη,του κλείνει το μάτι αναφορικά με ό,τι πρόκειται να ακολουθήσει.Όντως,διαβάζεις και χαμογελάς.Από την αρχή ώς το τέλος χαμογελάς.Και σκέφτεσαι μετά ,γιατί πρέπει να ποίημα να σου χαρίζει θλίψη ή να σε κάνει βλοσυρό ,σκυθρωπό και αμίλητο;'H γιατί ένας ποιητής πρέπει να είναι σκυθρωπός ,βλοσυρός και αμίλητος,όπως ήταν κάποτε οι ποιητές;
                   Mήπως οι ανάγκες έχουν αλλάξει και το μόνο που χρειάζεται ο σύγχρονος αναγνώστης είναι ένα λοξό βλέμμα,μια δραστική ειρωνεία,μια έξυπνη παρωδία ,μια λειτουργική σάτυρα;H πρώτη ποιητική συλλογή του Νικολαΐδη διαθέτει λίγο άπ' όλα αυτά.'Εξυπνες συνδέσεις,οξεία διακειμενική διάθεση,πνευματώδες χιούμορ,ατάκες άμεσες,φυσικές,καθόλου φλύαρες.Ο αναγνώστης έρχεται αντιμέτωπος με μια συνεχή ανατροπή στα πλαίσια μιας τάσης  αποδόμησης των ποιητικών μέσων. Είναι η έξυπνη γλώσσα που ξαφνιάζει εξ ' αρχής και κυριαρχεί και έχει τη δύναμη να ερεθίζει το νου,και  περισσότερο να συγκινεί τη σκέψη στα πλαίσια ενός ευγενή μοντερνισμού.
Και ο έρωτας είναι παρών με γενναιότητα και την κατάλληλη αποστασιοποίηση από το μελόδραμα.Αλήθεια,ανάσα,παιχνίδισμα.(ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟ,ΠΟΝΤΑΡΙΣΜΑ,ΕΡΩΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ(ΣΕ ΜΕΛΩΔΙΚΑ ΧΑ Ι ΚΟΥ,ΤΡΕΙΣ ΓΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ,ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ)




ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟ


Ατυχία,
ο άνεμος χαλάει
το χτένισμά σου


(είναι συνένοχός μου).


*
ΠΟΝΤΑΡΙΣΜΑ


Αποφεύγω τα μονά.
Καθετί αζευγάρωτο
μου φαίνεται θλιμμένο,


απόψε,που έχω εσένα.


*
         
 Διασκεδαστικό το κομμάτι του βιβλίου που ο ποιητής βάζει λόγια,βάζει '' ατάκες'' στο στόμα διαφόρων προσώπων,ποιητών,μουσικών ,πολιτικών,αλλά και λογοτεχνικών ηρώων ,όπως του Casanova,του Βill Clinton,της 'Εve Curie,του Μozart ,του Χατζηδάκη ,του Ελύτη,του Πεσσόα ,του Νικόλα Άσιμου,της Μήδειας,της Ηλέκτρας ,της Ανδρομάχης και άλλων.Η φαντασία ξεχειλίζει,η γλώσσα δραστική,η δημιουργία μιας νέας πραγματικότητας ή ακόμα η πρόταση μιας ιδιάζουσας ποιητικότητας είναι πρόδηλη.Ειρωνεία,παράδοξες εικόνες και αλλοπρόσαλλες συνδέσεις που σε ταξιδεύουν.Ανατρέπει γνωστές ιστορίες προτείνει νέα τροπή,εισάγει νέο ήθος.


ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΙΣ


Κάποιοι ποιητές
ασχολούνται κυρίως
με τη μουσική.


FERNANDO PESSOA


Aφήστε με
ν' ανησυχήσω με την ησυχία μου!


ΗΛΕΚΤΡΑ


Όχι,δεν κατάλαβες καλά.
Ο πατέρας μου
σκότωσε την αδελφή μου,
ο αδελφός μου την μάνα μου.
Τι απρέπεια όμως'
σε κουράζω με τα δικά μου
από το πρώτο  rendez-vous.


*


.Εξαιρετικά τα εξής: ''ΖΕΥΓΑΡΙΑ -ΜΥΘΟΙ'' (σελ 29.),Θ'ΕΑ (σελ.41) ,''ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ'' ,''ΑΔΟΚΙΜΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΤΡΙΑ ΜΕΓΕΘΗ''(σελ.43).Τα ΤΡΙΑ από αυτά ,η ''Θ'ΕΑ''  η ''ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ '' και η ''ΑΔΟΚΙΜΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΤΡΙΑ ΜΕΓΕΘΗ'' είναι ποιήματα ποιητικής.

Ο Χαρίλαος Νικολαΐδης,στην πρώτη του εμφάνιση, δεν πέφτει στην παγίδα του να είναι συμβατός με το παραδοσιακό και, άρα, ίσως πιο εύκολα αποδεκτός.Σε ελεύθερο στίχο κινείται και πάει πολύ παρακάτω.Είναι επίμονα μη παραδοσιακός και άρα  αντισυμβατικός, έχοντας την επίγνωση ότι ''η τέχνη δεν θα μας σώσει.Είναι ,ωστόσο,παρηγοριά η ακατάληπτη θέα της''.Λιτός,καθαρός,ανεπιτήδευτος,καίριος,αναδεικνύει την ουσία των πραγμάτων χωρίς να επιδίδεται σε βερμπαλισμούς και άσκοπους ακκισμούς.'Εμάς μας αρέσει ο ''περίπου άναρχος τρόπος του'' ,μας αρέσει έτσι που ''παίζει με τα όρια του κόσμου'' και αναμένουμε να δούμε πώς θα συνεχίσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου